FORMULA 1 Alfa Romeo -talli ilmoitti viime perjantaina Kimi Räikkösen ja Antonio Giovinazzin jatkavan tallin kuljettajina myös kaudella 2021. Räikkösen jatko oli käytännössä varmistunut jo syyskuussa, mutta sopimus julkistettiin vasta nyt, koska tiimi teki päätöksensä Giovinazzin jatkosta vasta lokakuun lopulla ja halusi vahvistaa molemmat kuskisopimuksensa samaan aikaan.
Kimin jatkosopimuksen julkistamisen jälkeen suomalainen media täyttyi tyhjänpäiväisistä hehkutuksista. Kimin kerrotaan jatkavan puhtaasti rakkaudesta lajiin. Ilta-Sanomien toimittaja veti mutkia suoriksi vertaamalla Räikköstä Teemu Selänteeseen.
Yhdessäkään Räikkösen jatkosopimuksen taustoja käsitelleessä hehkutuskirjoituksessa ei muistettu mainita, että Räikkönen tienaa sopimuksestaan useamman miljoonan, jotka maksaa Fiat-konserni. Tänä vuonna Räikkönen tienasi Alfa Romeolla neljä miljoonaa euroa ja ensi vuonna liksa on tiettävästi samaa luokkaa. Mahdolliset menestysbonukset tulevat vielä päälle.
Alfa Romeolla ei ole ollut tänä vuonna mahdollista menestyä, mutta valmistajien MM-sarjassa talli on kuitenkin sijoittumassa kahdeksanneksi. Taakse ovat jäämässä Haas ja Williams-tallit.
Jo kahdeksaskin tila tuo tallille yli kymmenen miljoonaa suuremman bonustilityksen kuin yhdeksäs tila. Räikkösen saavuttamat neljä pistettä tuovat Alfa Romeo -tallille enemmän rahaa kuin Räikköselle tarvitsee maksaa palkkaa.
Alfa Romeon toimintaa rahoittaa Fiat-konserni, Räikkösen pitkäaikainen työnantaja. Tallin toiminta on osana Fiatin Alfa Romeoon sijoittamaa markkinointibudjettia. Alfa Romeon mainoskampanja jatkuu ainakin vuoden 2021 loppuun.
Juttuvinkki: Historiaa jo ennen Kekeä – Formula ykkösissä kilpaili suomalaistallikin
Räikkösen mittava julkisuusarvo on Alfa Romeolle tärkeä. Räikkönen palvelee markkinointikampanjaa paremmin kuin esimerkiksi Romain Grosjean, Sergio Perez tai Kevin Magnussen palvelisivat.
Alfa Romeo teki Räikkösen kanssa sopimuksen ennen kaikkea Räikkösen brändin takia, mutta toki silläkin on merkitystä, että Räikkönen on kokenut kuljettaja ja pystyy tuloksillaan tuomaan tiimille yli kymmenen miljoonan euron bonussumman. Alfa Romeo ei menestyksellään häikäise, mutta Räikkösen brändi kompensoi tilannetta ja Alfa Romeon kampanja saa Kimin kautta lisänäkyvyyttä.
Suomalaismediassa hämmästeltiin, että Antonio Giovinazzi sai jatkaa Räikkösen tallikaverina. Hämmästelevissä kirjoituksissa ei löydetty syytä, joka on niinkin yksinkertainen kuin Giovinazzin kansallisuus. Hän on italialainen ja hän on Alfa Romeon markkinointikampanjassa hyödyllinen Alfa Romeon kotimarkkina-alueella.
Räikkönen on tienannut urallaan niin paljon rahaa, ettei hänen tarvitsisi ajaa enää kilpaa. Mutta neljä miljoonaa euroa lisää kelpaa kenelle tahansa eläkesäästöön, kun osaa ammattinsa hyvin ja pystyy hoitamaan hommansa rutiinilla. Ja fyysisesti yhä hyvässä vireessä oleva Räikkönen jaksaa painaa vielä yhden vuoden lisää, vaikka menestysmahdollisuudet ovat kehnot.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Mercedes teki historiaa – Valtteri Bottakselle raskas pettymys
Kommentoi Facebookissa