AUTOT Myynnissä 1960-luvun alussa ollut Ferrari 250 kuuluu Maranellon merkin ikonisimpiin ja nykyään myös kalleimpiin malleihin. Niinpä sen seuraajalla oli niskassaan melkoiset paineet jo tuotekehitysvaiheessa. 275 GTB:ksi nimetyn sportin linjoista vastasi Pininfarina, ja kori oli Ferrarin hovihankkijana toimineen Scagliettin tekoa. Pellin alla möyrysi puolestaan edeltäjistä tuttu niin sanottu Colombo-V12, joka sai kuitenkin lisätehoa.
Suuriin 275 GTB:n uudistuksiin kuului viisivaihteinen manuaalilaatikko, joka oli sijoitettu transaxle-periaatteen mukaan taka-akselille paremman painonjakauman turvaamiseksi. Tätä ratkaisua ei oltu aiemmin nähty Ferrarin katuautoissa, joten sitä ja muita uusia komponentteja piti testata prototyyppien avulla.
Alustanumerolla 06001 tunnettu yksilö toimi avokattoisen GTS:n testiprotona, ja 06003-numeroista coupéa käytettiin 275 GTB:n tuotekehityksessä vielä auton vuonna 1964 tapahtuneen esittelyn jälkeenkin. Nykyään autotehtailla on testausta varten omia ratojaan, ja Ferrarillakin on ollut sellainen jo 1970-luvun alusta lähtien. Fiorano-nimisestä testiradasta ei kuitenkaan ollut vielä tietoakaan edellisen vuosikymmenen puolivälissä, joten nopean ajon kokeet piti tehdä jossakin muualla.
Niinpä Ferrari ilmoitti 1964 valmistuneen 06003-alustanumeroisen 275 GTB:n Monte Carlon ralliin vuonna 1966. Auto sai Merialppien erikoiskokeita varten muutamia erikoisvarusteita, joiden joukkoon kuuluivat mm. lisävalot, tavallista vahvemmat lasit, lukkoperä, modifioitu konepelti ja yksi tuulilasinpyyhkijä lisää. Auto sai myös sivupeilin kartturin puolelle, ja koko komeus viimeisteltiin kirkuvan keltaisella Giallo Prototipo -sävyllä.

Merkin silloinen kilpailujohtaja Eugenio Dragoni ilmoitti 275 GTB:n ralliin, ja kuskin paikalle istahti hänen maanmiehensä Giorgio Pianta. Nimi on tuttu suomalaisillekin, koska Pianta vaikutti myöhemmin muun muassa Markku Alénin taustajoukoissa Fiatin ja Lancian rallitalleissa. Vuoden 1966 Monte Carlo Ferrarin ratissa päättyi keskeytykseen, mutta Pianta kuvaili silti kisaa myöhemmin elämänsä upeimmaksi kokemukseksi.
Auto on säilynyt näihin päiviin saakka, ja se on nykyään pitkälti vuoden 1966 mukaisessa asussa. 275 GTB:n ainutlaatuinen testiproto on viettänyt viimeisen neljännesvuosisadan yksityisessä kokoelmassa visusti lukkojen takana, mutta nyt vanha Monte Carlo -veteraani on putkahtanut jälleen ihmisten ilmoille.
Keltainen Ferrari etsii pian uutta omistajaa huutokaupassa, jonka Gooding & Company järjestää Arizonan Scottsdalessa 18.–19.1. Kuten olettaa saattaa, tällaisella historialla varustettu 275 GTB ei voi olla edullinen.
Lopullista myyntihintaa saadaan odotella vielä muutama viikko, mutta auton ennakkohinnaksi arvioidaan 6–8 miljoonaa dollaria. Meidän valuutassamme se voi tarkoittaa parhaimmillaan tai pahimmillaan jopa seitsemän miljoonan euron summaa.
- Lähde Autoclassics
Lue myös: Porsche saattaa tehdä sarjan ralliautoja Cayman GT4:stä – vain 100 tilausta ja unelma toteutuu
Kommentoi Facebookissa