AUTOT Ford Mustangin Shelby-versiot kuuluvat maineikkaimpiin muskeliautoihin. Erityisesti vuonna 1967 lanseerattu Shelby GT500 on kohonnut yhdeksi himoituimmista lajinsa edustajista, koska se yhdisti seitsemänlitraisen isolohko-V8:n tuottaman voiman suhteellisen kompaktiin koriin. Shelbyjen kultakausi jatkui yleisen muskeliautobuumin mukana 1970-luvun alkupuolelle asti, mutta öljykriisi laittoi pisteen hauskanpidolle.
Shelby-Mustangien paluu nähtiin vasta uuden vuosituhannen puolella, kun retrohenkisestä Mustangista tuotiin markkinoille vanhojen hyvien aikojen tyylisiä muskeliversioita. Ensimmäinen uuden ajan GT500 esiteltiin vuonna 2007, ja auto pysyi faceliftin voimin tuotannossa vuoteen 2015 asti. Kulusta vastasi iskutilavuudeltaan hieman pienempi V8 kuin kultaisina vuosina, mutta voiman puutteesta ei silti tarvinnut kärsiä. Potkua oli nimittäin parhaimmillaan yli 660 hevosvoimaa mekaanisen ahtimen ansiosta.
Tavalliset Mustangit siirtyivät uuteen korimalliin vuonna 2015, ja nykyisestä Mustangista on tarjottu ratakäyttöön optimoitua Shelby GT350 -malliakin jo jonkin aikaa. Raskaamman kaliiberin muskelitykkeihin kuulunut GT500 ei ole kuitenkaan saanut vielä seuraajaa. Auton prototyyppejä on kyllä bongattu testiajoissa, ja nyt Ford raotti salaisuuden verhoa Detroitin autonäyttelyn yhteydessä. Ovaalimerkki kuvaili uutta GT500:aa Mustangien suorituskyvyn huipentumaksi, ja auton teholukemastakin annettiin jo konkreettinen lupaus.

Potkua on kuulemma yli 700 hevosvoimaa, eli uudesta Shelbystä tulee täysiverinen haastaja Chevrolet Camaro ZL1:lle ja Dodgen Hellcat-malleillle. Tuleva GT500 jättää teholukemallaan varjoonsa jopa Fordin GT-superauton, jonka tupla-ahdettu 3,5-litrainen V6 tuottaa ”vain” vajaat 650 heppaa. Ovaalimerkki julkaisi uutuudestaan tiiserivideon, jolla kuullaan myös moottorin ääntä. Se muistuttaa pienemmässä GT350:ssa käytetyn 5,2-litraisen veekasin soundia, joten GT500:ssakin saatetaan hyödyntää samaa myllyä.
180 asteen kampiakselilla varustettu kone kuorrutetaan kuitenkin mekaanisella ahtimella, jonka tilavuus voi olla huhujen mukaan jopa 2,6 litraa. Samat huhut kertovat teholukemaksi 750 hevosvoimaa, mutta nämä arvot odottelevat vielä virallista vahvistusta. Tiiserivideo antoi pientä esimakua myös auton ulkonäöstä. Etupuskuria koristaa ammottavan suuri ilmanottoaukko, ja konepellistä löytyy puolestaan ilmanpoistoritilät. Muskelihenkinen vaikutelma viimeistellään massiivisella takaspoilerilla, jota suurin osa haastajista saa todennäköisesti jäädä ihmettelemään.
Tehokkaasta hidastumisesta huolehtivat puolestaan Brembon jarrut, jotka saattavat olla jopa hiilikuitukeraamista mallia. Nopeusmittarin skaala ulottuu ilmeisesti 344 km/h:n lukemaan asti, ja autoon tulee myös kiihdytysajoon optimoitu moodi. Se ja vaihteistona todennäköisesti palveleva kymmenenpykäläinen automaatti antavat osviittaa siitä, että manuaalivaihteistolla varustettu GT350-pikkuveli saattaa olla kuitenkin parempi valinta puhtaaseen rata-ajoon.
Shelbyn uutuus tulee Atlantin toisella puolella myyntiin ensi vuoden aikana, mutta auto esitellään luultavasti jo sitä ennen. Tulevaa GT500:aa mainostetaan Fordin historian tehokkaimmaksi sarjatuotantoautoksi, joten odotukset ovat ainakin korkealla.
- Lähde Motor1
- Video: The All-New Mustang Shelby GT500: The Legend Returns | Mustang | Ford
Kommentoi Facebookissa