AUTOT Volkswagenin historiassa on kaksi ikonia ylitse muiden, eli Kupla ja sen pohjalta tehty T1-pakettiauto eri muunnoksineen. Pakettivolkkari nosti talousihmeen aikaisen Saksan jälleen pyörilleen, mutta varsinaiseen kulttimaineeseen se kohosi vasta Atlantin toisella puolella. Jenkkimarkkinoita varten räätälöity moni-ikkunainen Samba-bussi kuljetti uutena esikaupunkien lapsia kouluun ja herrasväkeä piknikille. 1960-luvun mittaan auton ura koki kuitenkin melkoisen käänteen, kun siitä tuli hippiliikkeen symboli.
Samba-bussi yhdistyi ihmisten mielissä myös Kalifornian surffauskulttuuriin, ja hyväkuntoisten yksilöiden hinnat ovat nousseet viime vuosina huimiin lukemiin. Niinpä ei ole mikään ihme, että VW on yrittänyt herättää klassikkoa henkiin jo moneen kertaan usean retrohenkisen konseptiauton avulla. Mikään näistä tutkielmista ei ole kuitenkaan päässyt tuotantoon, koska niiden kehittäminen omalle pohjarakenteelle olisi tullut liian kalliiksi.

Volkswagen on panostamassa päästöskandaalin jälkimainingeissa todella voimakkaasti sähköautoihin, ja niitä varten kehitetään oma MEB-perusrakenne. Tulevista sähkövolkkareista on annettu esimakua I.D.-sarjan konseptiautojen avulla viime syksystä lähtien, ja tämänvuotisessa Detroitin autonäyttelyssä nähtiin I.D. Buzz -niminen luomus. Sen inspiraatio oli kaivettu jälleen legendaarisesta hippibussista, mutta nyt tuotantomahdollisuuksia väläyteltiin alusta alkaen.
I.D. Buzz sai todella innostuneen vastaanoton, ja potentiaaliset asiakkaat ympäri maailmaa ovat kuulemma lähetelleet Volkswagenille pyyntöjä auton tuotantoversiosta. He saivat kuulla ilouutisia viime viikolla, kun merkin ylimpään johtoon kuuluva Herbert Diess saapui Kalifornian Pebble Beachissa järjestettyyn klassikkoautotapahtumaan. Hän vahvisti hippikultin syntysijoilla, että I.D. Buzzille on näytetty vihreää valoa sarjatuotantoon.
Auto tulee myyntiin Euroopan, USA:n sekä Kiinan markkinoilla, mutta fanit saavat odottaa sitä vielä jonkin aikaa. Sähköbussi saapuu nimittäin VW-kauppoihin vasta vuonna 2022. Sähkötoimisuutta varten räätälöity perusrakenne mahdollistaa tehokkaan tilankäytön, ja niinpä ulkoapäin kompaktin oloinen auto tarjoaa isojen katumaastureiden kaltaiset tilat. I.D. Buzz seuraa klassisen esikuvansa jalanjäljillä myös siinä suhteessa, että siitä tehdään Cargo-niminen pakettiversio tavarankuljetusta varten.

Auto on uuden ajan airut myös siinä mielessä, että se pystyy autonomiseen ajamiseen. I.D. Buzzin pitäisi yltää itsenäisen ajamisen kolmostasolle, eli ihmiskuskin täytyy vielä valvoa VW:n menoa autonomisesta teknologiasta huolimatta. Konseptiversion ratti kääntyi piiloon itsenäiseen moodiin siirryttäessä, mutta tämän ratkaisun tuotantokelpoisuus jää vielä nähtäväksi. Sama koskee myös tutkielmassa hyödynnettyä kamerateknologiaa, joka korvasi perinteiset sivupeilit. Konseptia vauhditti noin 370 hevosvoiman kokonaistehon tarjoavat kaksi sähkömoottoria, mutta tuotantoautosta tulee varmasti tarjolle myös pienitehoisempia malleja.
I.D. Buzz on osa Volkswagenin varsin kunnianhimoista strategiaa, jonka tuloksena sähköautojen kehittämiseen ollaan investoimassa yli kahdeksan miljardia euroa lähivuosien aikana. Niiden voimin tarkoituksena on tuoda markkinoille yli 30 sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2025 mennessä. Ensimmäisenä lanseerausvuorossa on kompaktiluokkaan osuva Golfin kokoinen I.D., mutta sähköbussi ja samalta pohjalta luotu crossover seuraavat pian perässä.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa