TURVALLISUUS Moni suomalainen kertoo joskus pelänneensä kuljettajan käytöstä tai ajotapaa ollessaan tämän kyydissä. Osalle on myös itselleen huomautettu esimerkiksi liian kovasta ajonopeudesta tai huolimattomuudesta.
LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -tutkimukseen vastanneista 32 prosenttia kertoo joskus tunteneensa pelkoa, sillä kuljettaja otti tarpeettomia riskejä. Lähes yhtä paljon huolta ovat aiheuttaneet kuskin ajama ylinopeus tai muuten kova vauhti sekä kuskin kännykän käyttö ajon aikana.
– Liian lähellä edessä ajavaa ajaminen ja esimerkiksi vaaralliset ohitukset maanteillä ovat kuitenkin valitettavasti arkipäivää ja se huomioiden ei ehkä ole yllätys, että moni pelkää kyydissä, LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen kommentoi tutkimustulosta.
Mistä suomalaiskuskien huolta nostava käytös sitten voisi johtua?
– Kuljettajan paikalla istuessa ehkä ajattelee, että voi hallita tilanteet, vaikka vieressä tai takapenkillä istuvat ajattelevat aivan toisin. Voi myös olla, että kun tällainen liian lähellä ajava kuljettaja laitettaisiin samaan tilanteeseen toisen kyytiin, hän alkaisi pelätä. Kuljettajan paikka voi siis tuoda harhakäsityksen siitä, että mitään ei satu, koska ”minä itse kuitenkin hallitsen tämän”.
Osa kuljettajista saattaa luottaa Niemisen mukaan liiaksi avustavaan tekniikkaan, kuten ajovakauden hallintajärjestelmään. Uusi tekniikka tuo toki lisää turvallisuutta, mikäli ajotapa säilyy entisellään.
– Jos nostamme nopeutta tai muutamme käyttäytymistä, tekniikan tuoman turvallisuushyöty katoaa kokonaan. Niin kauan, kun ihminen itse ajaa autoa, ennakoivan ajotavan omaksuminen ja liikennetilanteiden lukeminen säilyvät tärkeinä taitoina, joita voi myös kehittää ja harjoitella.
Lähes neljännes kyselyyn vastanneista myöntää myös itse syyllistyneensä joskus ylinopeuden ajamiseen ja on saanut kuulla siitä matkustajilta. Markus Nieminen kritisoi nykykuskeja siitä, että he eivät halua kehittää omia ajotaitojaan tai päästä irti pinttyneistä tavoistaan.
– Jos muutamaan vuoteen ei ole sattunut mitään, ihminen tyytyy siihen ja ajattelee, että kaikki menee hyvin jatkossakin. Aina edes kolarissa osallisena oleminen ei saa kuljettajaa ajattelemaan, että omassa toiminnassa olisi jotakin kehitettävää.
Arjen katsaus -tutkimuksen toteutti Kantar TNS ja siihen vastasi 1001 suomalaista, jotka edustavat maamme 15–74-vuotiasta väestöä. Kysely tehtiin 27.4.–4.5.2018 välisenä aikana.
Lue myös: Poliisi valvoi lasten koulutietä – tuhat huomautusta, 666 rikesakkoa ja lähes sata ajokieltoa
Kommentoi Facebookissa