ALKOHOLI Panimojuomia myytiin vuonna 2022 yhteensä 836,7 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti pysyi lähes ennallaan, kasvua oli 0,02 prosenttia. Kaiken kaikkiaan alkoholijuomien myynti laski kuitenkin yhteensä 3,1 prosenttia.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta vuonna 2022 yhteensä 333,7 miljoonaa litraa. Edellisestä vuodesta oluen myynti laski 3,9 prosenttia. Long drink -juomia myytiin 54,5 miljoonaa litraa ja kasvua oli 3,1 prosenttia. Siiderimyynti laski merkittävästi. Siideriä myytiin 21,4 miljoonaa litraa ja myynti laski 5,8 prosenttia.
– Korkea verotus on saanut ihmiset tilaamaan juomat netistä ja tuomaan matkustajatuontina Virosta. Oluen myynti on laskenut useita vuosia, kun samaan aikaan matkustajatuonti on kasvussa ja netistä tilataan enimmäkseen nimenomaan olutta. Alkoholiveronkorotuksiin meillä ei ole varaa, jos halutaan, että jatkossakin Suomessa työllistetään ja tuotetaan olutta, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Oluen myynti on laskenut useita vuosia peräkkäin ja lasku jatkuu edelleen. Kymmenessä vuodessa olutmyynnistä on lähtenyt pois yli 58 miljoonaa litraa. Oluen ravintolamyynti romahti koronarajoitusten aikana vuonna 2020 ja oli vain 8,2 prosenttia oluen myynnistä. Ravintolamyynti piristyi hieman viime vuonna, ja oluesta 12,2 prosenttia myytiin ravintoloista. Myynti on edelleen alemmalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa.
Vuonna 2019 Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta ravintoloista 13,8 prosenttia. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen kotimaanmyynti on reilut 90 prosenttia koko markkinasta.
Alkoholittomien juomien yhteenlaskettu myynti kasvoi 3,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Virvoitusjuomia myytiin 315,2 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 4,7 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 111,9 miljoonaa litraa. Myynnissä oli laskua 0,7 prosenttia.
Kommentoi Facebookissa