ONNETTOMUUS Onnettomuustutkintakeskuksella on käynnissä 8.12.2017 Emäsalon eteläpuolella tapahtuneen luotsiveneen L-242 kaatumisen ja uppoamisen turvallisuustutkinta.
Meripelastuslohkokeskus Helsinki oli saanut ilmoituksen luotsiveneen kaatumisesta Porvoon majakan eteläpuolella. Kaksi henkilöä oli kateissa ja keli onnettomuuspaikalla oli hyvin haastava. Rajavartiolaitoksen pelastussukeltajat löysivät kadoksissa olleet kaksi henkilöä lopulta menehtyneinä veneen sisätiloista.
Luotsiveneen ohjaamossa olleet kuljettaja ja turvamies kuolivat onnettomuudessa. Päivän Lehti kirjoitti onnettomuudesta tässä.
Onnettomuustutkintakeskus on havainnut tutkinnassaan, että onnettomuuteen joutuneen luotsiveneen ohjaamosta on käytännössä mahdotonta pelastautua, mikäli vene kaatuu. Tämä johtuu siitä, että ohjaamosta on vain yksi uloskäynti johtaen veneen peräkannelle. Lisäksi veneen kaaduttua uloskäynnin avaamista vaikeuttaa siihen kohdistuva vesimassojen paine.
– Onnettomuuden kohteena olleen tyypin veneet on tällä hetkellä talvitelakoitu, kuten muutkin nopeat luotsiveneemme. Otkesin esiin nostama tarve evakuointireittien kehittämiseen on tunnistettu myös onnettomuuden jälkeisissä omissa analyyseissämme, toteaa Finnpilot Pilotage Oy:n kuljetusjohtaja Aki Marjasvaara.
Edellä mainitut seikat aiheuttavat Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan merkittävän onnettomuusriskin, joka käyttäjien on tiedostettava. Onnettomuuteen joutunut venetyyppi on rakennettu Merenkulkulaitoksen vuonna 2009 antamien ammattiveneitä koskevien sääntöjen mukaan luotsivenekäyttöön vuonna 2015.
– Tarve koskee oman venekalustomme lisäksi laajasti myös muuta työvenekalustoa. Olemme suunnitelleet nopeissa veneissämme tarvittavat tekniset muutokset yhteistyössä veneen valmistajan ja henkilöstömme kanssa. Nämä evakuoitumisen varmistavat muutokset tullaan toteuttamaan ennen keväällä tapahtuvaa nopeiden veneiden käyttöönottoa, Marjasvaara jatkaa.
Kommentoi Facebookissa