AUTOT Opel ehti olla amerikkalaisen General Motorsin omistuksessa lähes 90 vuoden ajan, kunnes GM kyllästyi vuosikymmeniä tappiota tuottaneeseen merkkiin. Opelin kurssia ei saatu käännettyä voitolliseksi kovasta yrityksestä huolimatta, ja niinpä saksalaisbrändi päätettiin myydä pois viime vuonna. Ostajaksi ilmaantui ranskalainen PSA-konserni, eli Peugeotin ja Citroënin yhteenliittymä.
Kauppa oli omalla tavallaan looginen, koska Opel ja PSA olivat tehneet jo aiemmin yhteistyötä tuotekehityksessä. Nyt Opel kertoi tulevasta suunnastaan ranskalaiskomennossa. Merkki aikoo lanseerata kahdeksan uutta tai päivitettyä mallia ensi vuoden alun ja vuoden 2020 lopun välillä. Näistä lanseerauksista kolme edustaa upouusia malleja.
Nämä autot ovat seuraavan sukupolven Corsa, Mokka X -katumaasturin seuraaja ja Vivaro-pakettiauton uusi sukupolvi, joka tehdään samalle pohjalle kuin Citroën Jumpy, Peugeot Expert ja Toyota ProAce. Nykyinen Vivaro on kehitetty vielä yhteistyössä Renaultin kanssa, ja se on käytännössä sama auto kuin ranskalaismerkin Trafic.

Kuudennen sukupolven Corsa ja uusi Vivaro tulevat jo ensi vuonna, jolloin Opel lanseeraa myös Combo-pikkupakun uusia versioita. Mokka X:n seuraaja on puolestaan vuorossa vuonna 2020, ja tällä autolla on erityisen tärkeä osa Opelin suunnitelmissa. Merkki aikoo nimittäin nostaa katumaasturiensa myyntiosuuden 25 prosentista 40 prosenttiin vuoteen 2021 mennessä, ja Mokka X toimii tärkeänä syömähampaana SUV:ien luokassa.
Opel on myös lanseeraamassa neljä sähköistettyä mallia vuoden 2020 loppuun mennessä. Yksi näistä autoista on seuraavan Corsan täyssähköversio, joka saa seuraa Grandland X -crossoverin pistohybridimallista. Molempien autojen pitäisi olla tilattavissa jo ensi kesänä. Opel aikoo lisäksi tarjota vuoteen 2024 mennessä kaikista autoistaan täyssähkömallin, koska saksalaiset aikovat demokratisoida sähköautoilun ainakin omien sanojensa mukaan. Polttomoottoreiden kehitystyötäkään ei kuitenkaan unohdeta.
Saksalaisbrändi haluaa satsata korkeiden myyntivolyymien segmentteihin, jotka mahdollistavat kannattavan toiminnan. Tämä tarkoittaa marginaalimallien karsimista valikoimasta, eli Adam– ja Karl-pikkuautot sekä Cascada-avomalli eivät saa seuraajia. Nämä autot pysyvät myynnissä ensi vuoden loppuun asti, mutta Cascada on poistettu jo nyt Opelin sisarbrändi Vauxhallin valikoimasta Brittein saarilla.
Opel kertoo, että sen pitäisi tavoittaa uuden mallistonsa avulla noin 80 prosenttia volyymimarkkinoista jo kahden vuoden päästä. Tulossa olevat uudet mallit ovat kuulemma entistä kustannustehokkaampia ja vähemmän monimutkaisia, mutta niiden luvataan olevan myös aiempaa enemmän asiakkaiden ehdoilla kehitettyjä.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Opelin GT X Experimental -konsepti näyttää saksalaismerkin suunnan – ranskalaisen PSA:n komennossa
Kommentoi Facebookissa