Peugeot haastaa hybridillä ja hevosvoimilla

Peugeot 308 R:n tuotantomallissa käytetään todennäköisesti konseptin kaltaista hybridivoimanlähdettä.

Peugeot 308 R:n tuotantomallissa käytetään todennäköisesti konseptin kaltaista hybridivoimanlähdettä. (Kuva Peugeot)

Hot hatchien kuningas Ford Focus RS saa kilpailijan 308 R:stä.

AUTOT Peugeotin emokonserni PSA lanseerasi viime keväänä uuden ”Push to Pass” -nimisen strategian, jossa Pösöstä yritetään tehdä entistä arvokkaampi brändi. Tavoitteena on nostaa ranskalaismerkki suoraksi kilpailijaksi Volkswagenille, joka tasapainottelee perusluokan ja premium-brändien välillä. Tällä hetkellä keskimääräisestä Peugeotista peritään 2,4 prosenttia pienempi hinta kuin vastaavasta Volkkarista, mutta tämä ero halutaan kuroa kiinni lähivuosina. Viiden vuoden kuluttua Pösöistä aiotaan saada jo 0,5 prosenttia enemmän kuin Volkswageneista.

Peugeotin suunnitelmat eivät kuulosta aivan tuulesta temmatuilta, koska jo tällä hetkellä esimerkiksi kompaktiluokan 308-mallin tuottamista voitoista peräti neljäsosa tulee arvokkaammista GT– ja GTi-versioista. Pösö esitteli lisäksi viime vuoden keväällä vieläkin tehokkaampaa hot hatchia enteilevän 308 R -nimisen konseptiauton.

Konseptia vauhditti 1,6-litraisen bensaturbon ja peräti kahden sähkömoottorin yhdistelmä. Kokonaistehoa yhdistelmästä irtosi kompaktiluokan autoksi lähes päätähuimaavat 500 hevosvoimaa, ja vääntöäkin oli reilusti yli 700 newtonia. Nyt Peugeot-brändin uusi pomo Jean-Philippe Imparato paljasti brittiläiselle Autocarille, että hän haluaisi tuoda markkinoille vielä 308 GTi:täkin nopeamman auton.

Peugeot 308 R:n kaltainen auto tekisi ihmeitä koko merkin imagolle.
Peugeot 308 R:n kaltainen auto tekisi ihmeitä koko merkin imagolle. (Kuva Peugeot)

Leijonamerkin mallistoon on kuulunut RCZ-niminen sportti, mutta sille ei olla kehittämässä seuraajaa. Sen sijaan Peugeot aikoo tuoda 308 R:n tuotantoon ja haastaa sen avulla Ford Focus RS:n, joka on tällä hetkellä kompaktiluokan tehomallien kuningas ainakin ajamisen hauskuuden osalta. Focuksen edistynyt neliveto tekee etuvetopohjaisesta autosta tietyissä olosuhteissa lähes takavetoisen oloisen, jolloin driftauskin onnistuu jopa kuivalla asfaltilla.

Fordissa on 350 heppaa, mutta Peugeot aikoo pistää vielä paremmaksi. 308 R:n tuotantomallissa käytetään todennäköisesti konseptin kaltaista hybridivoimanlähdettä, joten teholukema voi periaatteessa olla jopa 500 hevosvoiman luokkaa. Luultavasti se jää kuitenkin hieman pienemmäksi, koska juuri missään tämän luokan autossa ei ole yli 400 pollea. Konsepti oli hybriditekniikkansa ansiosta nelivetoinen, ja kiihdytys nollasta sataan vei tasan neljä sekuntia. Jos tuotantoversio pääsee edes lähelle tätä lukemaa, se tulee jättämään Focuksen taakseen ainakin suoralla tiellä.

Sähkömoottorien avulla toteutettuja hybridien nelivetoja ei kuitenkaan tunneta ajamisen hauskuudestaan, joten tässä suhteessa Pösöllä riittää vielä työsarkaa. 308 R -konseptissa oli kuusipykäläinen automatisoitu manuaalivaihteisto, mutta tuotantoversiossa saatetaan nähdä myös sporttimallien ostajien suosima perinteinen manuaali. Sen yhdistäminen hybriditekniikkaan tuo kuitenkin mukanaan omat haasteensa.

Jäämme odottelemaan, milloin uusi super-Pösö tulee myyntiin. 308 R:n kaltainen auto tekisi varmasti ihmeitä koko merkin imagolle, jolloin muutkin Peugeotit pystyttäisiin asemoimaan entistä arvokkaammiksi PSA:n uuden strategian mukaisesti.

Lähde Autocar

Kommentoi Facebookissa