Pölynimureistaan tunnettu Dyson yllättää – tuo markkinoille oman sähköautonsa

Sir James Dyson vahvisti sähköautoprojektin työntekijöilleen lähettämässään kirjeessä.

Sir James Dyson vahvisti sähköautoprojektin työntekijöilleen lähettämässään kirjeessä. (Kuva AOP)

Uudessa Dysonin sähköautomallistossa käytetään uudenlaista akkuteknologiaa.

AUTOT Automaailmassa on liikkunut jo parin vuoden ajan huhuja siitä, että brittiläinen pölynimurivalmistaja Dyson olisi lähdössä mukaan sähköautomarkkinoille. Nyt nämä huhut muuttuivat todellisuudeksi, kun firman perustaja Sir James Dyson vahvisti asian työntekijöilleen lähettämässään kirjeessä.

Hän kertoi, että itse auton kehittämiseen ollaan sijoittamassa miljardi puntaa, ja toinen miljardi menee akkutekniikan viimeistelyyn sekä valmistukseen. Dysonin sähköautoprojekti työllistää jo nyt 400 henkeä, ja hankkeen julkistamisen pitäisi nopeuttaa rekrytointia. Lisäksi alihankkijoiden kanssa pystytään käymään paremmin keskusteluja, kun projektia ei tarvitse pitää enää täysin salassa.

Pölynimuripioneeri James Dyson visioi kuulemma sähköautoa ensimmäisen kerran jo lähes 20 vuotta sitten, mutta tuolloin aika ei ollut vielä kypsä brittien hankkeelle. Sähköautot eivät olleet vielä muodissa, ja autoteollisuus vannoi edelleen perinteisen polttomoottorin nimeen. Pari vuotta sitten julkisuuteen tullut VW-konsernin päästöskandaali on saanut kuitenkin ihmeitä aikaan tässä suhteessa, ja nyt lähes kaikki valmistajat ovat kehittämässä sähköautoja mallistojensa täydennykseksi.

Dyson on tunnettu innovatiivisista pölynimureistaan, jolla on voinut puhdistaa myös autoja.
Dyson on tunnettu innovatiivisista pölynimureistaan, jolla on voinut puhdistaa myös autoja. (Kuva Dyson)

Dyson kertoo pettyneensä siihen, että sähköautot alkoivat kiinnostaa perinteisiä valmistajia toden teolla vasta siinä vaiheessa, kun dieseleiden maine oli mustunut päästöjupakan vuoksi. Hänen mielestään nykyisillä autonvalmistajilla ei ole mitään annettavaa Dysonin projektille, ja siksi kehitystyö on päätetty hoitaa oman katon alla. Tämä on varsin rohkea lausunto yritykseltä, joka ei ole tehnyt vielä yhtään autoa historiansa aikana.

Dyson aikoo kuitenkin lanseerata täyssähköautojen mallistonsa jo vuonna 2020. Projektia on kehitetty jo 2,5 vuoden ajan, mutta yhtään toimivaa prototyyppiä ei ole saatu vielä aikaan. Dysonin tulokas on kuulemma sen verran radikaali, että minkään nykyisen auton perusrakennetta ei ole voitu hyödyntää sen kehitystyössä. Britit eivät suostu vielä vahvistamaan sähköautonsa kokoa, muotoilua tai tyyppiä, mutta kyseessä ei ole ainakaan urheiluauto tai kovin halpa menopeli. Tästä voisi päätellä, että tulossa on jotakin Teslan kaltaista.

Dyson pyrkii tuomaan muotoiluunkin jotakin aivan uutta merkin kodinkoneiden tapaan. Radikaali muotoilu heijastaa myös teknologiaa, koska auton akut edustavat alan seuraavaa kehitysaskelta. Niissä hyödynnetään niin sanottua solid state -tekniikkaa, jossa nestemäiset elektrolyytit on korvattu kiinteillä. Myös Toyota on ilmoittanut panostavansa tähän teknologiaan, ja japanilaiset kaavailevat tuovansa markkinoille uuteen akkuteknologiaan perustuvia autoja suunnilleen samaan aikaan Dysonin kanssa.

Liikenteeseen liittyvä Dysonin viimeisin tuotekehittely oli kokoontaitettava pyöräilykypärä.
Liikenteeseen liittyvä Dysonin viimeisin tuotekehittely oli kokoontaitettava pyöräilykypärä. (Kuva AOP)

Solid state -akuissa on litiumioniakkuja korkeampi potentiaalinen energiatiheys, minkä pitäisi tehdä niistä ainakin teorian tasolla turvallisempia ja nopeammin ladattavia. Dysonin sähköautoa on kehitetty Isossa-Britanniassa, mutta lopullista valmistuspaikkaa ei ole vielä päätetty. Dysonin kotimaa on yksi mahdollisuus tuotantopaikaksikin, mutta auto tehdään joka tapauksessa samassa paikassa akkujen kanssa.

Pölynimurifirma on rekrytoinut projektiinsa viime aikoina lukuisia korkea-arvoisia työntekijöitä Aston Martinilta, ja pian eläköityvä BMW:n myyntijohtaja Ian Robertson saattaa vielä täydentää kaartia. Vuonna 2020 lanseerattava ensimmäinen sähköauto on Dysonin mukaan vasta alkua. Auton odotetaan nousevan kannattavaksi hyvin pian, minkä jälkeen nopeasti laajentuvan sähköautotuotannon pitäisi nousta Dysonin pääbisnekseksi. Brittejä ei siis ainakaan voi syyttää kunnianhimon puutteesta.

Kommentoi Facebookissa