Rallin MM-sarja kriisissä – autonvalmistajia ei innosta tarpeeksi

Jyväskylän MM-ralli ajettiin kesällä kolmen vuoden tauon jälkeen. (Kuva Toyota Gazoo Racing)

Rallin MM-sarjan urheilullinen arvo ei päätä huimaa, kun mestaruudesta taistelee käytännössä vain kaksi autonvalmistajaa.

RALLI Viime viikon lopulla ajettu Jyväskylän MM-ralli oli tapahtumana entisessä loistossaan. Väkeä riitti niin Jyväskylän keskustassa kuin sorateiden varsilla ja urheilullisesti jännitystä sekä draamaa riitti loppuun saakka.

Ralli on Suomessa ja Virossa hurjan suosittu autourheilumuoto. Viron ja Suomen MM-ralleja seuratessa ei uskoisi, miten marginaalinen urheilusarja ralli kansainvälisesti nykyään onkaan.

Ralliautoilun kultakausi ajoittui 1980-luvulle, jolloin hurjaa vauhtia kulkeneet b-ryhmän autot innostivat kansaa ympäri Eurooppaa. Sitten 1990-luvulla suosion turvasivat isot tähdet, kun Britanniassa innostuttiin Colin McRaesta sekä Richard Burnsista ja Espanjassa Carlos Sainzista. 2000-luvun alkupuolella MM-rallissa oli mukana peräti kahdeksan autonvalmistajaa ja kilpailu oli vielä kovaa.

Vuonna 2008 alkanut finanssikriisi ajoi kriisiin myös rallin MM-sarjan, josta se ei ole toipunut. Citroen ja Ford kilpailivat käytännössä kahdestaan 2009-2012. Volkswagen dominoi sarjaa 2013-2016, kunnes vetäytyi päästöskandaalin takia.

Viimeisin kriisi alkoi 2019, kun Citroen päätti vetäytyä. Tällä hetkellä MM-sarjaan panostavat tosissaan vain Toyota ja Hyundai.

Vaikka Kalle Rovanperä jäikin Jyväskylässä toiseksi, on hänestä tulossa MM-sarjan ylivoimaisesti kovin kuljettaja. Uhkaa käydä niin, ettei Rovanperä saa MM-ralliin kunnon haastajia. Tämä johtuu siitä, ettei rallin pariin hakeudu riittävästi potentiaalisia superlahjakkuuksia.

Tilanne voisi muuttua, jos MM-sarjaan saataisiin useita automerkkejä, jotka panostaisivat sarjaan isompia summia. Hybridiaikakausi sai Toyotan ja Hyundain sentään pysymään sarjassa ja Ford on sekin yhä mukana M Sport -tallin kautta, mutta näin vähillä osanottajamäärillä sarja ei herätä merkittävämpiä kansainvälisiä intohimoja.

Autoteollisuus on isojen kysymysten äärellä. Se on varmaa, että sähköautoihin tullaan panostamaan.

Kansainvälinen autoliitto FIA on keskittänyt voimavarojaan Formula ykkösiin ja muihin ratasarjoihin. Ralliin FIA ei ole viitsinyt juuri panostaa ja rallin MM-sarja uhkaa kuolla kokonaan, jos isoja autonvalmistajia ei saada mukaan lisää.

Jos FIA haluaa pelastaa rallin MM-sarjan, lienee väistämätöntä, että sarjassa ajetaan muutaman vuoden kuluttua sähköautoilla.

Teksti Otto Palojärvi

Lue myös: Jyväskylän MM-rallissa historiallisen pitkä ”suomalaistauko”

Kommentoi Facebookissa