Rallin MM-sarja menossa uuteen aikaan – huipputalli uhkaa lähteä

Citroen-talli saattaa jättää rallin MM-sarjan kauden 2020 jälkeen.

Citroen-talli saattaa jättää rallin MM-sarjan kauden 2019 jälkeen. (Kuva AKK Sports).

Esapekka Lapin työnantaja Citroen saattaa jättää rallin MM-sarjan kauden 2020 jälkeen.

RALLI Citroen on sitoutunut jatkamaan rallin MM-sarjassa vielä vuonna 2020. Jatko kaudella 2021 on kuitenkin epävarmaa.

Citroenin toimitusjohtaja Linda Jackson vahvisti Autosportille, että Citroen jatkaa tehdastallitoimintaansa ensi kaudella. Sitä hän ei kuitenkaan vahvistanut, jatkaako talli vuonna 2021.

– Haluamme juuri nyt keskittyä kausiin 2019 ja 2020, sekä maksimoimaan investointimme. En aio puhua siitä, mitä sen jälkeen tapahtuu. Meidän pitää olla nyt 100-prosenttisen keskittyneitä siihen, mitä me nyt teemme, Jackson sanoi Autosportille.

Jackson vahvisti samalla, ettei Citroenille tule ensi kaudellakaan kolmatta kuljettajaa. Sebastien Ogier ja Esapekka Lappi jatkavat tallin tehdaskuskeina 2020.

Lapin kausi on ollut vaikea, mutta pari viikkoa sitten ajetussa Suomen MM-rallissa hän sijoittui komeasti toiseksi. Jackson painottaa tiimin luottavan Lappiin.

– Emme kadu päätöstämme. Teimme sen ratkaisun ja pysymme siinä. Olemme erittäin tyytyväisiä kahteen kuljettajaamme ja tiesimme mitä teimme ottaessamme heidät. Sebastien on maailmanmestari ja Esapekka on yksi nopeimmista ja lupaavimmista kuljettajista, Jackson toteaa.

Kuusi viimeistä maailmanmestaruutta voittanut Ogier vahvisti hiljattain vetäytyvänsä MM-ralleista kauden 2020 jälkeen. Se osuu sopivasti samaan ajankohtaan, johon Citroenin nykyiset suunnitelmat päättyvät.

Mikäli Citroen vetäytyy, joutuu Lappi etsimään uuden työpaikan. Kausi 2020 tuleekin olemaan erittäin ratkaiseva hänen uransa kohtalon kannalta.

Rallin MM-sarja siirtyy hybridiautojen aikakauteen 2022. Sarjan tulevaisuus on kiinni autoteollisuuden investoinneista ja autoteollisuudessahan on tapahtumassa 2020-luvulla isoja muutoksia. Autonvalmistajien kiinnostus rallin MM-sarjaa kohtaan riippuu siitä, tarjoaako sarja riittävän houkuttelevan toimintaympäristön kehitystyön kannalta.

Talleja on tullut ja mennyt ennenkin. Subaru vetäytyi autoalan taloudellisen kriisin takia MM-sarjasta 2008 jälkeen, eikä ole tehnyt paluuta. BMW puolestaan lopetti Mini-projektin vuonna 2012 alkuunsa. Volkswagen jätti MM-sarjan yllättäen kauden 2016 jälkeen henkilöautojensa päästöskandaalin aiheuttamien taloudellisten menetystensä takia.

Teksti Otto Palojärvi ja Kari Aho

Lue myös: Jyväskylän MM-rallin suosio vain kasvaa – ennätyksiä rikki

Kommentoi Facebookissa