AUTOT Renault lähti kolmisen vuotta sitten mukaan suureen suosioon nousseeseen kompaktien crossoverien luokkaan. Ranskalaisten edellinen yritys tässä segmentissä, eli korealaisen Samsungin kanssa yhteistyössä kehitetty Koleos oli suuren luokan floppi, joten paineet olivat melkoiset.
Niinpä Renault päätti hyödyntää allianssikumppani Nissanin menestyksekästä Qashqaita uuden crossoverinsa pohjana. Pehmeälinjainen auto nimettiin Kadjariksi, ja se on pärjännyt markkinoilla huomattavasti vanhaa Koleosta paremmin.
Kadjar on kuitenkin tullut siihen ikään, että se kaipasi jo kasvojenkohotusta pysyäkseen uudempien kilpailijoiden perässä. Niinpä Renault esittelee auton facelift-version lokakuun alussa avautuvassa Pariisin autonäyttelyssä, mutta uusitun Kadjarin kuvat ja tiedot julkaistiin jo nyt. Ulkoisesti uudistus on hyvin hillitty. Edestäpäin Kadjarin viimeisimmän version erottaa entistä kromikylläisemmästä maskista, ja myös etupuskuri on laitettu uusiksi. Sama koskee takapuskuriakin, ja takavalot loistavat entistä kirkkaampina.
Takavilkut, peruutusvalot ja takasumuvalokin palavat nimittäin nyt ledien voimin. Auto on saanut myös uusia vannemalleja, joiden koko vaihtelee varustetason mukaan 17:n ja 19 tuuman välillä. Ulkoinen uusiutuminen viimeistellään kolmen tuoreen värisävyn avulla, jotka tottelevat Oural Green, Iron Blue ja Highland Grey -nimiä. Sisällä on puolestaan Renaultin viimeisin R Link 2 -tietoviihdejärjestelmä, jota käytetään seitsemäntuumaisen kosketusnäytön avulla. Monia toimintoja on integroitu erillisten nappien sijasta ruutuun, ja automaatti-ilmastointi on saanut yhden säätöpyörän lisää.

Myös takapenkkiläisten viihtyvyyteen on panostettu, ja niinpä heillekin on nyt omat ilmasuulakkeensa. Lisäksi etuovien suurennettuihin lokeroihin saa sovitettua 1,5 litran kokoisen juomapullon, ja entistä useampi käyttökytkin on valaistu. Etupenkit ovat puolestaan saaneet säädettävän reisituen ja aiempaa tukevammat täytteet uuden verhoilukankaan lisäksi.
Pellin allakin on uudistuksia, koska kaikki moottorit täyttävät nyt viimeisimmät Euro 6d Temp -päästömääräykset. Bensakoneena palvelee uusi 1,3-litrainen pikkuturbo, jossa on hiukkassuodatin. Siitä on tarjolla 140- ja 160-hevosvoimaiset versiot, joiden pariksi saa joko manuaalivaihteiston tai kaksoiskytkinautomaatin.
Dieselvaihtoehtona palvelee entistä puhtaampi 1,5-litrainen dCi, jonka perusversiossakin on nyt 115 heppaa. Tehokkaammassa mallissa on puolestaan 150 hevosvoimaa. Tämän moottorin pariksi saa myös nelivedon, mutta automaattivaihteisia dieseleitä ei ole ainakaan aluksi tarjolla.
Kadjarin kaikissa nelivetomalleissa on kolme ajomoodia, eli pelkästään etuvetoinen 2WD, automaattiasento ja lukittava neliveto. Etuvetoversioiden varusteluun kuuluu puolestaan jo entuudestaan tuttu Extended Grip -järjestelmä, jonka luvataan kohentavan pitoa liukkaissa olosuhteissa.
Uusitun Kadjarin myynti starttaa ensi vuoden alussa, jolloin Renaultin pitäisi jatkaa menestystarinansa kirjoittamista. Kadjareita on tähän mennessä saatu kaupaksi noin 450 000 yksilöä, ja faceliftin myötä ranskalaisilla on entistä paremmat mahdollisuudet jatkuvasti suosiotaan kasvattavassa autoluokassa.
- Lähde Auto Motor und Sport
Lue myös: Renault esitteli uuden Megane RS Trophyn – onko etuvetoisten ennätys Nürburgringillä kohta vaarassa?
Kommentoi Facebookissa