Renkaiden vaihdossa ei kannata miettiä kalenteria – ”Pitää katsoa vallitsevat olosuhteet”

Kesärenkaiden syyskunto on helppo tarkistaa vaikkapa kahden euron kolikolla.

Kesärenkaiden kunto on helppo tarkistaa vaikkapa kahden euron kolikolla. (Kuva Autonrengasliitto)

Kitkarenkaiden suosio näyttäisi lisääntyneen myös uuden tieliikennelain aikana.

RENKAIDENVAIHTO Viime kesänä 1.6.2020 voimaan tulleen tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä keliperusteisesti maaliskuun loppuun. Maaliskuu ei kuitenkaan ole takaraja talvirenkaiden käytölle, vaan myös nastarenkaita saa käyttää sen jälkeenkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.

– Renkaiden vaihdossa ei kannata koskaan miettiä kalenteria vaan pitää katsoa vallitsevat olosuhteet, täsmentää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.

Renkaiden vaihtoa suunnittelevan kannattaa huomioida omat ajoajat ja ajoreitit.

– Näin keväisin alueelliset erot olosuhteissa voivat olla hyvinkin suuria, mikä kannatta huomioida automatkaa suunniteltaessa, jatkaa Pohjonen.

Tieliikennelain uudistuksen vaikutuksia talvirenkaiden käyttöön seurataan Traficomin tilaamassa kaksivuotisessa tutkimuksessa. Seurannan loppuraportti julkaistaan ensi syksynä talvirengaskauden kynnyksellä.

Tammi-helmikuun vaihteessa 2021 toteutetussa parkkipaikkaseurannassa kesärenkaita havaittiin vain neljässä henkilöautossa reilun 1 200 auton otoksessa. Osuus 0,3 prosenttia on täsmälleen sama kuin vastaavassa VTT:n selvityksessä alkuvuonna 2018.

– Suomalaisautoilijat näyttävät sisäistäneen hyvin uudet talvirengassäännöt. Toisaalta yksikin talvikeliin sopimaton rengastus on liikaa liikenneturvallisuuden kannalta, seurantatutkimuksesta vastaava konsultti Jouko Lahti muistuttaa.

Kitkarenkaiden suosio näyttäisi lisääntyneen myös uuden tieliikennelain aikana. Parkkipaikkaseurannan mukaan kitkarenkaiden osuus Suomen talviliikenteessä on jo 19 prosenttia, kun se 2010-luvun alussa oli vain 12 prosentin tuntumassa.

Eurooppalaisten rengasvalmistajien myyntitilastojen valossa muutos näyttää vieläkin selkeämmältä. Viime vuonna kitkarenkaiden osuus Suomen markkinoille tuoduista talvirenkaista oli peräti 24,4 prosenttia, kun se vuonna 2018 oli vain 17 prosenttia.

Uudistus on epäilemättä vauhdittanut siirtymistä kitkarenkaisiin.

– Lisäksi talvirengasvalintoja pohditaan yhä kokonaisvaltaisemmin. Turvallisuuden ohella vaakakupissa painavat usein vaivattomuus, taloudellisuus ja ympäristönäkökohdat, Lahti arvelee.

Lue myös: Talvikelit vaativat talvirenkaat – uusi laki korostaa omaa vastuuta, mutta poliisi arvioi käyttötarpeen

Vinkkejä renkaanvaihtoon

Tarkista renkaiden kunto ja uusi tarvittaessa kulunut, vaurioitunut tai vanha rengas.

Lain vaatima miniurasyvyys kesärenkaalle on 1,6 mm. Turvasuositus on kuitenkin vähintään 4 mm.

Varmista, että renkaan pyörimissuunta on oikein.

Tarkasta ilmanpaineet, myös vararenkaasta.

Muista pyöränpulttien huolellinen kiristäminen ja tee jälkikiristys muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen.

Kommentoi Facebookissa