HAVERI Suomalaisen Norstream-aluksen kapteeni Patrik Norrgård ja laivan miehistö ovat Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n kunniamaininnan saaneiden joukossa. Huomionosoitus myönnetään merellä osoitetusta poikkeuksellisesta rohkeudesta.
Norstream pelasti tammikuussa Kaakkois-Englannissa uponneen Fluvius Tamar -rahtilaivan seitsemän hengen miehistön. Kaksi miehistön jäsentä oli veden varassa ja loput viisi pelastusveneessä. Norstreamin miehistö käytti pelastamiseen luotsiportista laskettuja narutikkaita. Päivän Lehti kertoi tapahtuneesta tässä.
Ensimmäisenä pelastusoperaatioon osallistunut Norstream on vuonna 1999 Raumalla rakennettu Bore-varustamon rahtilaiva.
Perusteluissa mainitaan, että pelastus suoritettiin tarkkuudella ja ammattimaisesti, pimeydestä ja voimakkaasta aallokosta huolimatta. Pelastustyötä vaikeutti se, että Norstreamin kaltaisia isompia aluksia ei ole suunniteltu pelastustehtäviin.
– Ihan jumalaton helpotus oli mielessä, että onnistuttiin siinä mitä tehtiin! Näitä laivoja ei ole tuollaiseen työhön suunniteltu, ei ollut helppo juttu, Norstreamin närpiöläissyntyinen päällikkö Patrik Norrgård kertoi tapahtuneesta Päivän Lehden tässä artikkelissa.
IMO myöntää vuosittain Bravery at Sea -huomionosoitukset merellä osoitetusta erityistä rohkeudesta tai meriympäristöön kohdistuneen onnettomuuden ehkäisystä. Toiminnan perusteella myönnetään pääpalkinto sekä kunniamainintoja.
IMO:n Award for Exceptional Bravery at Sea -pääpalkinnon saivat yhdysvaltalaisen Houston Pilotsin kapteenit Michael C. McGee ja Michael C. Phillips tuotuaan vaurioituneen ja palavan tankkerin onnistuneesti satamaan estäen suuremman onnettomuuden.
Kommentoi Facebookissa