KOLUMNI Matkailumarkkinointi tuhansien järvien maasta muistuttaa nöyrästä remppamiehen asenteesta. Odotetaan että joku soittaa, ja vastataan että homma hoituu. Viikon päästä kirotaan, kun kukaan muu ei soittanut.
Finavian tekemän tutkimuksen mukaan 80 prosenttia uskoo, ettei Suomi ole hyödyntänyt kaikkia mahdollisuuksiaan matkailussa. Tekniikka&Talous -sivuston jutussa ihmeteltiinkin, että miksi tulos oli näin huono. Olimmehan olleet sentään esillä ulkomaisissa medioissa. Niin. Suomi mainittu, torille!
Maamme satavuotisen taipaleen alla saimme muutamassakin kansainvälisessä foorumissa sen verran mediahuomiota, että siihen olisi pitänyt vastata isolla rahalla. Emme kykene lipevään ja kaunopuheiseen mainoslepertelyyn, mutta niin kauan kun Pohjoismaiden heikoin matkailun kasvu löytyy täältä, olisi parempi edes yrittää.
Matkailun edistäminen mielletään helposti yhden toimijan tehtäväksi, kun asiaan pitäisi suhtautua enemmän yhteistyön kautta. Suomessa tätä virkaa on viime vuosina toteuttanut Finpron Visit Finland. Yksinään tämä ”matkailun Patrik Laine” ei voita runkosarjaa.
Lonely Planetin kolmanneksi paras matkakohde 2017, mutta markkinointiin käytössä noin kolmekymmentä senttiä naapurin eurosta. Siihen nähden ihan hyvä suoritus. Eurolla voisi voittaa.

Porot ja joulupukki eivät aina myy itse itseään
Tiedustelin maailman suurimmilla matkamessuilla Berliinissä useasti vierailleilta kollegoiltani, kuinka tyylikkäästi maamme edustaa muihin osallistujiin nähden. Vastaus oli selvä: perinteinen ei vakuuta. Etenkään perinteinen suomalainen.
Keskeinen sijainti ja paikka, visuaalisesti hieno messuständi, mutta suomalainen palvelu. Hieman riskialtista lähteä vetämään seuraavaa johtopäätöksiä, kun ei itse ollut paikalla. Jos ansioitunut myyjäshenkilö kertoo, kuinka ständityöskentely muistuttaa teleoperaattorimyyjien keskinäistä jauhamisrinkiä kauppakeskuksessa, en kuitenkaan epäile yhtään. Myynti ja markkinointi sakkaa.
Olemme kuitenkin nyt oikealla puolen latua. Viime syyskuussa päätettiin audiovisuaalisten tuotantojen kannustimesta. Se saattaa tuoda jatkossa muutaman työpaikan ja sitä kuuluisaa luontomainosta, kun elokuvatuotantoyhtiöt hyötyvät rahallisesti Suomen reissustaan.
Joulun alla puolestaan yksi maailman suosituimmista YouTube-nikkareista kävi Lapissa lentämässä ja kuvaamassa materiaalia kanavalleen. Toivotaan, että paikalliset puodinpitäjät tarjosivat porttikiellon sijaan kavereille sumpit. Iltapäivälehdetkin noteerasivat asian perinteiseen tyyliin: “Hän nosti Suomen maailmankartalle!”
Se on hyvä että joku nostaa. Näin saamme jatkossakin lisää ilmaista mainosta, sillä siitähän me tykätään.
Kommentoi Facebookissa