Surutaloon meneminen pysäyttää kokeneen onnettomuustutkijan – ”Omaisten haastatteleminen on raskasta”

Nuorten kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet painottuvat viikonloppuihin. Iäkäs kuljettaja on harvemmin päihteiden vaikutuksen alainen tai ajaa ylinopeutta. (Kuva Onnettomuustietoinstituutti/ Tutkijalautakunta)

Onnettomuuksia vuosia tutkinut Simo Alanko vähentäisi liikennekuolemia kolmella konstilla.

LIIKENNETURVALLISUUS Suomessa kuolee tieliikenteessä yli 200 ihmistä vuosittain. Jotta onnettomuuksia voidaan erilaisin toimin vähentää, täytyy niiden syyt pystyä selvittämään. Siksi jokainen kuolemaan johtanut onnettomuus tutkitaan tarkoin, ja huomiot kirjataan Onnettomuustietoinstituutin tietokantaan.

Haapajärvinen poliisi Simo Alanko on toiminut Jokilaaksojen liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsenenä jo 25 vuotta. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta hälytetään paikalle aina, kun Suomessa joku kuolee tie- tai maastoliikenneonnettomuudessa.

Simo Alanko lähtee matkaan vaikka keskellä yötä, sillä hälytys ei katso kelloa eikä kalenteria. Onnettomuustutkinta pyritään aloittamaan mahdollisimman nopeasti.

– Soitan paikalla olevalta poliisipartiolta jo matkalla perustiedot ja selvitän muun muassa turvavyön käyttöön, keliolosuhteisiin ja muuhun liikenteeseen liittyviä seikkoja. Lisäksi pyydän ottamaan valokuvia, sillä tapahtumapaikka muuttuu, kun uhreja ja autoja joudutaan siirtämään. Paikkatutkintaa tehdään aikapaineessa, etenkin jos muulle liikenteelle ei ole kiertotietä käytössä. Samalla on tietysti huolehdittava tutkijaporukan työturvallisuudesta, ettei tutkinnan kuluessa itse jää auton alle, Alanko kertoo.

Alanko toimii poliisijäsenenä ja puheenjohtajana Jokilaaksojen tutkijalautakunnassa. Tutkittuja onnettomuuksia on kertynyt noin 250 ja työ jatkuu edelleen, jatkamiseen motivoi etenkin oma tiivis tutkintatiimi.

– Tämä on raskas harrastus, mutta sitä jaksaa tehdä, kun ympärillä on sitoutunut ja mahtava porukka, jossa on hyvä henki. Ja kyllähän tämä on tärkeää työtä, olen itsekin pyrkinyt olemaan aktiivinen ja tuomaan tämän alueen liikenneturvallisuusasioita esiin, Alanko toteaa.

Eri puolilla Suomea toimii 20 tutkijalautakuntaa, joissa on kaikkiaan noin 300 jäsentä. Lautakunnassa on asiantuntijoita poliisista sekä lääketieteen, ajoneuvotekniikan, tienpidon ja käyttäytymistieteen aloilta.

Simo Alanko on tutkinut kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia jo 25 vuotta. (Kuva Onnettomuustietoinstituutti/ Tutkijalautakunta)

Onnettomuudesta tutkitaan sen kulku, riskitekijät, seuraukset ja olosuhteet, mutta siinä ei oteta kantaa syyllisyys- tai korvauskysymyksiin. Onnettomuuspaikkatutkinnan lisäksi Alanko haastattelee eloon jääneitä osallisia ja omaisia.

– Omaisten haastatteleminen on raskasta, kun joutuu perheeltä kyselemään tietoja menehtyneestä kuljettajasta. Surun keskelle meneminen on aina yhtä haastavaa, vaikka olisi kuinka monta haastattelua uran aikana jo tehnyt. Siinä ei saa olla minkäänlaista kiirettä, Alanko miettii.

Neljännesvuosisadan aikana ajoneuvot ovat parantuneet, ja ne kestävät paremmin törmäyksiä. Kuljettajien osalta kehitys ei Alangon mukaan ole ollut yhtä suotuisaa.

– Kiertoliittymät risteyksissä ovat lisänneet liikenneturvallisuutta, samoin poliisin automaattinen nopeusvalvonta. Mutta kuskien osalta tilanne on heikentynyt, esimerkiksi huumeet näkyvät onnettomuuksissa useammin. Lisäksi ikääntynyttä väkeä on yhä enemmän ratin takana, ja heillä on paljon perussairauksia. Se pistää miettimään, että todennäköisesti ajotaito on osalla jo heikoissa kantimissa, Alanko arvelee.

Alangolla on muutama konkreettinen parannusehdotus, joilla onnettomuuksia ja niiden vakavia seurauksia voisi vähentää.

– Valtateille pitäisi saada keskikaistat, jolloin vastaantulevat ajoneuvot eivät ajaudu keulat vastakkain. Lisäksi ottaisin käyttöön yhdistelmän alkolukosta ja ajokorttitunnisteesta – jos olet humalassa tai ajokiellossa, niin et pääse rattiin. Mutta kaikkein halvin henkivakuutus on turvavyö, ja tieliikennelain rangaistussäädöksiä pitäisi mielestäni muuttaa niin, että ilman turvavyötä ajaminen voisi vaikuttaa yhtenä rikkomuksena ajokieltoon vaikuttavista teoista – aivan samalla tapaa kuin ylinopeus, Alanko lataa.

Onnettomuustutkinnasta on säädetty lailla ja tutkijoilla on vaitiolovelvollisuus. Heillä on myös lain tuoma oikeus tehdä tutkimuksia onnettomuuspaikalla, tarkastaa ajoneuvoja ja saada tietoja viranomaisilta onnettomuuden taustojen selvittämiseksi.

Onnettomuuksien torjuminen on tärkeää erityisesti inhimillisestä, mutta myös taloudellisesta näkökulmasta. Tutkinnan keskeisimpänä tavoitteena on liikenneturvallisuuden edistäminen ja onnettomuuksien ennaltaehkäisy. Tutkimustiedon avulla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla.

Lue myös: Ylinopeus ja kuljettajan humalatila vaarallinen yhdistelmä – alkoholi taustalla lähes puolessa nuorten onnettomuuksista

Kommentoi Facebookissa