Tässä on tärkein uusi Jaguar sitten 60-luvun E-Typen

I-Pace on vallankumouksellinen Jaguar, koska se on täyssähköinen crossover. (Kuva Jaguar)

Sähkökäyttöinen I-Pace-crossover tulee myyntiin kahden vuoden päästä.

AUTOT Jaguar on uudistanut mallistoaan kovalla tahdilla viime vuosina. Kissamerkki toi äskettäin markkinoille jopa historiansa ensimmäisen katumaasturin, jonka nimeksi annettiin F-Pace. Auto on kerännyt tilauksia melkoista tahtia, joten Jaguar jatkaa crossover-linjalla.

Intialaisen Tatan nykyään omistama brittimerkki paljasti Los Angelesin autonäyttelyn aattona I-Pace Concept -nimisen tutkielman, joka antaa jo varsin konkreettista esimakua tulevasta tuotantoautosta. I-Pace on todella vallankumouksellinen Jaguar, koska se on täyssähköinen crossover ja auton mittasuhteetkin edustavat kokonaan uutta ajattelua.

Jaguarin tunnetuin malli lienee vielä nykyäänkin 60-luvun E-Type, joka oli omana aikanaan hyvin radikaali ilmestys. Pitkänokkainen urheiluauto vaikutti kissamerkin imagoon vuosikausiksi, mutta nyt Jaguar on täysin uuden aikakauden kynnyksellä.

I-Pacessa on käytetty ns. cab forward -muotoilua, eli ohjaamo on vedetty niin pitkälle eteen kuin mahdollista. Tämä on mahdollista, koska nokalla ei ole perinteistä polttomoottoria tilaa viemässä. Sähkö-SUV on vajaan 4,7 metrin pituutensa myötä samaa kokoluokkaa esimerkiksi Skoda Kodiaqin kanssa, ja se jää kaikilta ulkomitoiltaan hieman F-Pacea pienemmäksi. Tärkein ero on korkeudessa, koska I-Pace on noin yhdeksän senttiä isoveljeänsä matalampi.

Takapenkkiläisillekin luvataankin lähes ruhtinaalliset jalkatilat. (Kuva Jaguar)
Takapenkkiläisillekin luvataankin lähes ruhtinaalliset jalkatilat. (Kuva Jaguar)

Pitkän ohjaamon ja lyhyen nokan yhdistelmä mahdollistaa tietysti tehokkaan tilankäytön. Akselivälillä on mittaa yli kolme metriä, ja takapenkkiläisille luvataankin lähes ruhtinaalliset jalkatilat. Akut on sijoitettu auton lattian alle, jolloin tavaratilakin on muhkeaa luokkaa. Ruumaa pienentämään ei ole myöskään tuotu kolmatta penkkiriviä monien kilpailijoiden tapaan.

I-Pacen korirakenne on pitkälti alumiinia, kuten useassa muussakin nyky-Jaguarissa. Lisäksi peräpäässä on käytetty komposiittimateriaaleja painoa pienentämässä. Modernia luksusta henkivistä sisätiloista erottuu heti keskikonsolin kaksi kosketusnäyttöä, ja perinteiset mittarit on korvattu 30 senttiä leveällä näytöllä. Konseptissa on myös iso lasikatto tuomassa valoa sisustaan.

Perinteiset mittarit on korvattu 30 senttiä leveällä näytöllä. (Kuva Jaguar)
Perinteiset mittarit on korvattu 30 senttiä leveällä näytöllä. (Kuva Jaguar)

Pohjalevyyn piilotetun akkupaketin kapasiteetti on 90 kWh mm. auton kovimpiin kilpailijoihin lukeutuvan Tesla Model X P90:n tavoin. Nestejäähdytettyjen akkujen luvataan tarjoavan noin 500 kilometrin toimintamatka, mikä alkaa olla standardiluokkaa uusissa sähköautoissa. Jaguarin konseptissa on oma sähkömoottori sekä etu- että taka-akselilla, eli auto on nelivetoinen. Kokonaistehoksi kerrotaan 400 hevosvoimaa ja väännöksi 700 newtonia, joiden turvin I-Pacen pitäisi pinkaista nollasta sataan noin neljässä sekunnissa.

Auto vaikuttaa jo sen verran tuotantovalmiilta, että lopullinen myyntimalli ei kaiken todennäköisyyden mukaan poikkea siitä kovinkaan paljon. Jaguar ottaa I-Pacesta jo varauksia nettisivujensa kautta Teslan tapaan, ja tuotantomalli esitellään jossakin isossa autonäyttelyssä ensi vuoden mittaan. Myyntiin auto saadaan hieman myöhemmin, eli vuoden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla.

Kommentoi Facebookissa