TALOUS Toyota kamppailee jatkuvasti maailman suurimman autonvalmistajan tittelistä, mutta japanilaisilla on silti omat ongelmansa. Toyota Motor Corporationin pääjohtaja Akio Toyoda kertoi äskettäin Automotive Newsille, että yritys on keskellä kriisiä.
Lausunnon taustalla piilee viime tilivuoden taloudellinen tulos, joka oli japanilaismerkille paha pettymys.
Toyotan nettotulos putosi peräti 21 prosenttia maaliskuun lopussa päättyneen tilikauden aikana. Tulevaisuuskaan ei näytä yhtään valoisammalta, koska tuloksen odotetaan laskevan entisestään vähän aikaa sitten käynnistyneenä nykyisenä tilivuotena. Niinpä pääjohtaja Toyoda ilmaisi syvän huolensa perinneyrityksen tilasta.
Toyotan ylin pomo kertoi pohtineensa autonvalmistajan toimintatapaa asiakkaiden kannalta. Kriisissä on hänen mielestään kysymys siitä, toimiiko firma asiakaslähtöisesti kaikilla mahdollisilla alueilla. Ne pitävät sisällään muun muassa japanilaisvalmistajan tuotekehityksen, tuotannon, kirjanpidon, myynnin ja hallinnon eri toiminnot.
Toyota ei paini kuitenkaan yksin näiden ongelmien kanssa. Asia koskettaa Toyodan mukaan lähes kaikkia perinteisiä autonvalmistajia, jotka ovat historiansa suurimman murroksen edessä. Markkinoille on tullut uusia, ketterästi toimivia kilpailijoita, ja autonomiseen ajamiseen sekä sähköautoihin liittyvien teknologioiden esiinmarssi on viemässä autonvalmistusta kohti uutta aikaa.

Muutos on sen verran massiivinen, että Toyotan tuotekehitysbudjettia ollaan nostamassa yli yhdeksään miljardiin dollariin jo neljättä vuotta peräkkäin. Tämä on Akio Toyodan mielestä väistämätöntä, jotta perinnevalmistajat pystyvät vastaamaan uuden ajan ja tuoreiden kilpailijoiden heittämiin haasteisiin. Toyota haluaa kuulemma istuttaa siemeniä, joiden vaikutukset nähdään vasta 10 tai jopa 20 vuoden kuluttua.
Autonvalmistajien täytyy siis kyseenalaistaa lähes kaikki entiset toimintatapansa, ja menneet lausunnot voi jättää omaan arvoonsa. Toyotakin vakuutteli vielä vähän aikaa sitten, että tulevaisuus kuuluisi vety- ja hybridiautoille, mutta nyt japanilaisilla on toinen ääni kellossa. Toyota siirtyi viime vuonna sähköautojen puolestapuhujaksi, ja sähköautoprojektia vetää itse pääjohtaja Toyoda.
Hänen mukaansa sähköautot eivät juuri eroa toisistaan kiihtyvyyden tunteen osalta, eli pienellä Yariksellakin voi kokea jotakin uutta ja ainutaatuista perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuna. Toyoda tunnetaan melkoisena autofriikkinä, joka on muun muassa ottanut osaa Nürburgringin 24 tunnin kisaan menneinä vuosina. Hän aikoo nyt varmistaa henkilökohtaisella panoksellaan, että japanilaisten tulevista sähköautoista ei tule vain tylsiä liikkumavälineitä paikasta A paikkaan B.
Toyoda haluaa, että asiakkaat pystyvät suorastaan rakastamaan merkin sähköautoja. Tämä kuulostaa hyvältä ainakin ajamisen hauskuuden kannalta, ja toivottavasti samaa filosofiaa sovelletaan nykyistä enemmän myös japanilaisten perinteisempiin autoihin. Kriisitunnelmista huolimatta Akio Toyoda uskoo, että perinnevalmistajat palaavat vielä dominoivaan asemaan. Muutos ja uusiin pelisääntöihin mukautuminen vaativat vain aikaa sitä ennen.
Kommentoi Facebookissa