AUTOT Legendaarisen Ford Escortin saappaisiin vuonna 1998 astunut Focus on kuulunut jo kolmen sukupolven ajan ovaalimerkin syömähampaisiin erityisesti Euroopassa. Ensimmäinen ja toinen Focus kehitettiin vanhan mantereen ostajien maun mukaisesti, ja niinpä auton ajettavuus oli herkullisen napakka.
Nykyinen, jo vuonna 2010 lanseerattu Focus suunniteltiin sen sijaan alusta lähtien maailmanautoksi. Tämä tarkoitti ajo-ominaisuuksien lievää pehmentymistä, vaikka Fordin kompaktiauto on edelleen kuulunut luokkansa parhaimmistoon. Erityisesti sporttiset ST– ja RS-versiot ovat saaneet kehuja tässä suhteessa, ja ne toimivatkin eräänlaisina esikuvina neljännen sukupolven Focukselle.
Ensi keväänä lanseerattavassa kompaktiautossa aiotaan nimittäin palata sporttiseen napakkuuteen koko malliston osalta. Autoa myydään edelleen muun muassa USA:ssa, mutta se on silti suunniteltu eurooppalaisten mieltymysten ehdoilla. Uuden Focuksen kehitystyötä on johtanut brittiläinen Darren Palmer, joka on vastannut myös kovasti kehutusta uudesta Fiestasta.
Focuksessa hyödynnetään jatkossakin nykymallista tuttua pohjalevyä, mutta esimerkiksi jousitusgeometriaa ja ohjaustehostimen säätöjä on viilattu napakamman ajettavuuden ehdoilla. Sitä auttaa myös hitusen kasvanut akseliväli, joka lisää tietysti myös väljyyttä takapenkillä. Vaikka auton mitat kasvavat, painon pitäisi pudota hieman suurlujuusteräksen entistä kattavamman käytön ansiosta.
Toisin kuin Fiestassa, Focuksen korirakenne on kokonaan uusi. Auto vaikuttaa sen ansiosta nykymallia matalammalta ja leveämmältä. Nokalla on edelleen Aston Martin -henkinen maski, joka muuttuu kuitenkin korkeammaksi. Maskin viereen on integroitu kulmikkaat sumuvalot, ja takavalot on käännetty Fiestan tyyliin vaakasuuntaan. Tämäkin tekee Focuksesta leveämmän näköisen takaapäin katsottuna.
Sisustassa karsitaan puolestaan nappulaviidakkoa, ja kojelauta vie vähemmän tilaa kuin ennen. Lisäksi tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö nostetaan entistä näkyvämmälle paikalle keskellä kojelautaa. Varustelu muuttuu nykyistä arvokkaammaksi, ja karvalakkiversioista saatetaan hankkiutua kokonaan eroon. Pikkuveli-Fiestankin mallisto ulottuu nykyään entistä arvokkaampiin malleihin, ja Focuksesta tulee samaan tyyliin tarjolle ylellinen Vignale sekä sporttinen ST-Line.
Mallistoon lisätään myös Active-niminen maastomeikkiversio, johon saa nelivedonkin lisähintaan. Se heittää haasteen mm. VW Golf Alltrackille ja toimii samalla linkkinä Focuksen ja Fordin katumaastureiden välillä. Sporttimallejakaan ei unohdeta, ja niinpä sekä etuvetoinen ST että nelivetoinen RS saavat jatkoa. Viimeksi mainittua joudutaan kuitenkin odottelemaan jopa pari vuotta, koska nykyinen RS tuli markkinoille vasta noin puolitoista vuotta sitten.
- Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa