FORMULA 1 Formula ykkösten kovin siirto varmistui tiistaina, kun Mercedes vahvisti ensi kauden toiseksi ajajakseen George Russellin. Williamsilta Mercedekselle Valtteri Bottaksen paikalle siirtyvä Russell sai Mersulta monivuotisen sopimuksen.
Maanantaina Alfa Romeo oli vahvistanut tehneensä sopimuksen Valtteri Bottaksen kanssa. Bottaksen sopimuksen pituutta ei kerrottu, mutta tiettävästi hänen diilinsä Alfa Romeolla on ainakin kolmivuotinen.
Mercedeksellä Bottaksen ura oli jumissa, vaikka kyse oli kärkitallista. Lewis Hamiltonin päihittämiseen Bottaksella ei ollut mahdollisuuksia, eikä urakehitys olisi edennyt ensi vuonnakaan, kun Hamilton päätti jatkaa uraansa.
Mercedes keskusteli Bottaksen kanssa jatkosta, mutta olisi suostunut tarjoamaan tälle vain yksivuotista sopimusta. Mikään salaisuus ei ollut, että Mercedes halusi ottaa Bottaksen tilalle suojattinsa Russellin, joka on ollut kasvamassa korkoa Williamsilla.
Bottas ehti ajaa Mercedeksellä viiden kauden ajan. Hän sijoittui MM-sarjassa toiseksi 2019 ja 2020. Tänä vuonna hän sijoittuu korkeintaan kolmanneksi.
Bottaksen kohtalona oli liian hyvä tallikaveri. Tarina tuo mieleen Heikki Kovalaisen, joka McLarenilla 2008-2009 hakkasi samaisen Hamiltonin tallikaverina päätään seinään.
Kovalainen teki sopimuksen 2010 uuden Lotus-tallin kanssa ja ajoi siellä kolme kautta. Kilpailukyvyttömällä kalustolla Kovalaisella ei ollut enää mahdollisuuksia kunnollisiin tuloksiin.
Bottaksen kohtalo ei liene yhtä lohduton. Alfa Romeo, entinen Sauber, on toki takarivin talli, mutta sen kalustolla voi olla hyvät mahdollisuudet päästä kymmenen parhaan joukkoon.
Ehkä Bottaksella on takaportti Ferrarillekin. Onhan Alfa Romeo käytännössä Ferrarin kakkostiimi. Jos toinen Ferrarin kuskeista estyisi ajamasta, voisi Bottas olla Ferrarille varteenotettava vaihtoehto korvaajaksi.
Siirtyminen kärkitallista häntäpään talliin ei kuulosta fiksulta liikkeeltä. Mutta Bottakselle se voi olla motivaation kannalta järkeväkin liike. Nyt hän voi aloittaa uuden projektin, jossa Hamiltonin menestyksen painolasti ei kummittele enää ympärillä.
Suomalaisten pitkä F1-putki jatkunee vuoteen 2024. Edellisen kerran F1-kausi on ajettu kokonaan ilman suomalaisia 1987 ja 1988.
Bottakselle kausi 2022 on F1-sarjassa jo uran kymmenes. Se on jo kova saavutus. Keskitasonkaan kuljettaja ei niin pitkään sinnittele mukana.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Nyt se on varmaa – Valtteri Bottas siirtyy Alfa Romeolle
Kommentoi Facebookissa