AUTOT Viro ei kuulu maailman tunnetuimpiin autonvalmistajamaihin, mutta nyt Suomenlahden eteläpuolelta kuuluu kummia. Roman Muljar on perustanut Viroon aivan uuden automerkin, joka tottelee Nobe-nimeä. Tulokas pyrkii markkinoille täyssähköisen 100:n voimin, joka on kuin 1950-luvun kääpiöautojen uudelleensyntymä. Tekniikassa on kuitenkin melkoisesti eroja, koska Nobe 100 on täyssähköinen automaailman viimeisimpien trendien mukaisesti.
Retrohenkinen uutuus yritetään saada tuotantoon joukkorahoituksen avulla. Tavoitteena on saada kerättyä 1,2 miljoonaa dollaria, mikä kuulostaa varsin kohtuulliselta summalta täysin uuden automallin kehittämiseksi. Joukkorahoituskampanja pyörii Funded By Me -nimisellä sivustolla, ja tätä kirjoitettaessa projektin vaatimasta budjetista on saatu kokoon vajaa puolet. Loput rahat pitäisi onnistua keräämään reilussa kuukaudessa, kunnes kampanja päättyy.

Vaikka autosta on ilmeisesti olemassa vasta yksi täysin käsityönä tehty havainnemalli, sen tekniikasta on annettu jo konkreettisia lupauksia. Noben toimintasäteeksi kerrotaan 220 kilometriä, ja huippunopeus on kuulemma 110 km/h. Sähkömoottorien määrästä tai teholukemista ei ole sen sijaan annettu vielä mitään tietoja. Se on sen sijaan paljastettu, että kolmipyörän jokainen pyörä välittää tehoa tiehen. Akut pystyy puolestaan lataamaan kahdessa tunnissa, mikä on kelpo suoritus isojen merkkien sähköautoihinkin verrattuna.
Nobe 100:n tärkein houkutus lienee kuitenkin sen muotoilu. Autosta on yritetty saada sen luojien mukaan yhtä ikonisen oloinen kuin esimerkiksi klassisesta Kuplavolkkarista. Niinpä linjat ja mittasuhteet ovat puhdasta retroa, joka menee ehkä pidemmälle kuin yhdessäkään muussa nykyautossa. Nobea voisikin helposti luulla entisöidyksi museoautoksi, joka on täynnä klassisia yksityiskohtia.
Esimerkiksi ovenkahvat ovat kromatut, ja pienokaisen nokalla komeilee kaksi pyöreää etuvaloa. Niiden välissä oleva maskikin on kuin suoraan 1950-luvulta, ja samaa voidaan sanoa myös kromatuista kapseleista. Renkaissa on jopa valkosivut kuin kunnianosoituksena vanhoille ajoille. Nobessa on kuitenkin modernimpiakin yksityiskohtia, jotka erottaa tarkkaan katsomalla. Niihin kuuluvat esimerkiksi litteät takavalot, jotka toteutetaan todennäköisesti leditekniikalla.

Klassinen linja jatkuu sisustassakin, jota dominoi museoautojen tyylinen ohutkehäinen ratti. Se on valkoinen klassiseen malliin, ja ohjauspyörässä on jopa kauan sitten kuollut äänimerkin kromikehä. Ratin taakse on integroitu kaksi pyöreää mittaria, ja muu kojelauta täyttää suoruudellaan sanan varsinaisen merkityksen. Nobe kertoo, että auton pitäisi tarjota tilat kolmelle matkustajalle ja heidän tavaroilleen.
Nobe 100 aiotaan tehdä täysin kierrätetyistä osista, ja tarkoituksena on tarjota helposti asennettavia päivityksiä auton elinkaaren aikana. Näin jokainen myyty Nobe pysyisi käytössä mahdollisimman pitkään, mikä on myös ympäristöystävällistä. Pienessä sähköautossa on lisäksi irrotettava kovakatto lämpimiä kesäpäiviä varten, minkä pitäisi lisätä sen menekkiä harrastekäytössäkin. Pidämme peukkuja virolaisille, jotta Nobe 100 ei jäisi vain kunnianhimoisten suunnitelmien asteelle.
- Lähde Carscoops
Lue myös: Honda tuo retrotyylisen sähköauton Euroopan markkinoille – jo ensi vuonna
Kommentoi Facebookissa