AVATAR Tänä päivänä monet arkiset toimenpiteet ovat muuttuneet täysin digitaaliseen muotoon, kuten pankissa asiointi ja jopa ruoan tilaaminen. Vaikka toiset toivovat edelleen henkilökohtaista kontaktia asiakaspalvelijaan, monille toimiminen netin kautta on helpompaa
Yksi viime vuosien mielenkiintoisista digitaalisista uutuuksista ovat virtuaaliset avatarit. Sana avatar on monelle jo tuttu, vuonna 2009 julkaistusta James Cameronin ohjaamasta ja käsikirjoittamasta tieteiselokuvasta. Elokuvan nimi tuli hindulaisesta avatarin käsitteestä, joka tarkoittaa jumalan ruumiillistumaa.
Elokuvan kontekstissa nimi viittasi ihmismielen siirtämiseen toiseen kehoon teknologian keinoin. Nykyisin sen voisi tarkemmin määritellä olevan tietokoneella luotu hahmo, joka edustaa käyttäjää internetmaailmassa tai videopeleissä.
Keskusteluissa se taas tarkoittaa jäsenen profiilikuvaa. Nykyään avataria käytetään myös laajasti sosiaalisessa mediassa. Lisäksi ne toimivat avustajina esimerkiksi nettikaupoissa. Tällöin niiden muodostuksessa on hyödynnetty uusimpaa tekoälyä ja lisättyä todellisuutta.
Avatarin taustalla voi olla oikea henkilö, kuten pelaaja tai käyttäjä, mutta tekoälyn avulla on voitu muodostaa myös täysin fiktiivisiä hahmoja. Hahmot ovat herättäneet viime vuosien aikana suurta keskustelua. Japanissa täysin virtuaalisista hahmoista on muodostunut ilmiöitä ja jopa vaikuttajia.
Viihteen vaikuttajia ja artisteja
Japanilaisen Vocaloid-sarjan laulusyntetisaattorihahmo Miku Hatsune on yksi kuuluisimmista ja samalla maailman ensimmäisten virtuaalisten avatarien joukossa. Hahmo esiteltiin ensimmäistä kertaa vuonna 2007 sen kehittäjän japanilaisen Crypton Future Median toimesta.
Hatsune laulaa syntetisaattorilla muodostettuja lauluja ja on edelleen yksi suosituimmista sarjan hahmoista. Ilmiö on ollut niin suosittu, että Hatsunelle on järjestetty konsertteja, joissa hahmo esiintyy hologrammina. Vuonna 2014 Miku esiintyi jopa Yhdysvalloissa Late Night with David Letterman -televisio-ohjelmassa. Miku Hatsune on nähty myös Euroopassa vuonna 2020 Miku Expo -kiertueella. Mikusta on tehty jo monia erilaisia versioita esimerkiksi pelimaailmaan.
Myös Englannin musiikkimaailma synnytti jo aikoinaan 1990-luvun loppupuolella virtuaaliyhtyeen nimeltä Gorillaz, jossa varsinaiset laulajat ja artistit toimivat taka-alalla ja kuulijat näkivät vain piirroshahmot: 2D:n, Russelin, Murdocin ja Noodlen. Nelikosta muodostui maailman suosituin virtuaaliyhtye, joka myi yli 6 miljoonaa levyä.
Samoja jälkiä seurasi myöhemmin muun muassa Studio Killers -animaatioyhtye, jossa on myös suomalaisväriä. Yhtyeen taustalla on nimittäin englantilais-tanskalais-suomalainen muusikkoryhmä ja animaatioyhtyeen visuaalisen ilmeen suunnitteli suomalainen kuvataiteilija Eliza Jäppinen.
Avatar asiakaspalvelijana
Avatarien kautta tarjottava kokemus on siirtynyt jo työelämään ja liiketoimintaan. Nettikaupat voivat käyttää kommunikoinnissa asiakkaiden kanssa virtuaalisia avatareja, jotka luovat luottamusta asiakassuhteeseen. Virtuaaliset youtuberit eli vtuberit kasvattavat suosiota erityisesti Japanissa. Kyseessä on videoita julkaisevasta, täysin digitaalisesta hahmosta, joka muistuttaa anime-piirroshahmoja.
Tietokoneella muodostetut, virtuaaliset ihmiset toimivat jo nyt eri yritysten palveluksessa brändimainostajina, joiden kaikki liikkeet, vaatetus ja käytös suunnitellaan taustalla toimivien ammattilaisten puolesta tarkasti. Yhä useammat suuret brändit kuten Renault ja Dior ovat esitelleet maailmalle omat virtuaaliset vaikuttajansa Instagramissa.
Asiakkaat voivat myös itse esiintyä haluamassaan hahmossa. Esimerkiksi matkapuhelinvalmistaja Samsung Galaxy mahdollistaa käyttäjän luomaan itsestään avatarin valokuvan perusteella, hahmot pystyvät näyttämään myös tunteita ja liikuttamaan kehoaan.
Hahmot ovat olleet tuttuja jo pitkään pelimaailmassa. Ne ovat tulleet myös rahapeleihin, esimerkiksi Veikkauksen virtuaalimaailmasta kertovaan Matrix-tieteisleffaan perustuvaan peliin. Myös netissä toimivat kasinot ovat luomassa virtuaalikasinoita, joissa pelaajat voivat liikkua 3D-versioina itsestään. Tällainen palvelu tarjoaa aidomman tuntuisen kokemuksen kuin perinteiset nettisivustot.
Matkustusrajoitusten aikakautena yhä useammalle ovat työelämässä tulleet tutuksi etäkokoukset, videokonferenssit ja asiakastapaamiset. Jopa ne voidaan tehdä jatkossa myös 3D-hahmoina, kun osanottajat vain käyttävät 3D-laseja.
Kommentoi Facebookissa