Volkswagenin hippibussin retroversio tulee tuotantoon sähköautona

I.D. Buzz -nimisen sähköisen tila-auton konseptiversion muotoiluun on haettu selviä vaikutteita klassisesta hippibussista.

I.D. Buzz -nimisen sähköisen tila-auton konseptiversion muotoiluun on haettu selviä vaikutteita klassisesta hippibussista. (Kuva Volkswagen)

Tunnepitoiset autot ovat erittäin tärkeitä Volkswagenin brändille.

AUTOT Volkswagenin legendaarinen hippibussi kuuluu merkin ikimuistettavimpiin autoihin. T1-koodilla tunnettu pakettiauto tuli tuotantoon aivan 1950-luvun alussa, ja siitä nähtiin bussiversion lisäksi muun muassa avolavamalli. Kuplasta periytyneen takamoottorirakenteen säilyttänyt T2 astui edeltäjänsä saappaisiin 1960-luvun lopussa, mutta auto ei ole noussut aivan yhtä ikoniseen asemaan kuin edeltäjämalli. Syitä voidaan hakea esimerkiksi vähemmän sympaattiseksi muuttuneesta muotoilusta.

VW on esitellyt 2000-luvun puolella jo useita retrohenkisiä konsepteja uudesta hippibussista, mutta ne ovat jääneet suunnittelupöydälle. Yhtenä haasteena on ollut modernin etuvetotekniikan sovittaminen yhteen klassisten mittasuhteiden kanssa. Volkswagen on kuitenkin parhaillaan kehittämässä tulevia sähköautoja varten uutta MEB-perusrakennetta, joka on takavetoinen vanhojen Kuplien ja bussien tapaan. Se antaa myös muotoilijoille uusia mahdollisuuksia, kun tilaa vievää polttomoottoria ei tarvitse sovittaa auton nokalle.

VW esitteli viime syksynä Pariisin autonäyttelyssä Golfin kokoista sähköautoa enteilevän I.D.-konseptin, ja sama linja jatkui tämän vuoden alussa Detroitin näyttelyssä. Siellä paljastettiin I.D. Buzz -niminen sähköisen tila-auton konseptiversio, jonka muotoiluun oli haettu selviä vaikutteita klassisesta hippibussista. Auto sai innostuneen vastaanoton, mutta monet pelkäsivät, että sekin jäisi pelkäksi tutkielmaksi aiempien bussikonseptien tyyliin.

Sähköinen retrobussi sopisi erityisen hyvin merkin mallistoon, tunnepitoinen ja käytännöllinen auto edustaa juuri Volkswagenin brändille ominaisia arvoja.
Sähköinen retrobussi sopisi erityisen hyvin merkin mallistoon, tunnepitoinen ja käytännöllinen auto edustaa juuri Volkswagenin brändille ominaisia arvoja. (Kuva Volkswagen)

Hippibussin paluuta odotelleet fanit voivat nyt huokaista helpotuksesta. Volkkarin ylimpään johtoon kuuluva Herbert Diess vahvisti nimittäin brittiläiselle Auto Expressille uuden Polon lanseerauksen yhteydessä, että I.D. Buzz on tulossa tuotantoon. Tunnepitoiset autot ovat kuulemma hyvin tärkeitä Volkswagenin brändille, ja esimerkiksi retrohenkistä Beetleä myydään edelleen huomattavia määriä erityisesti jenkkimarkkinoilla, vaikka auto on kohta poistumassa valmistuksesta.

VW:n päämuotoilija Oliver Stefani kertoi puolestaan jo maaliskuisessa Geneven autonäyttelyssä, että sähköinen retrobussi sopisi erityisen hyvin merkin mallistoon. Tunnepitoinen ja käytännöllinen auto edustaisi kuulemma juuri Volkswagenin brändille ominaisia arvoja. MEB-perusrakenne mahdollistaa vanhojen bussien kaltaiset mittasuhteet, ja lisäksi sisätilojen pitäisi olla kuin luokkaa suuremmasta autosta.

Uudessa sähköbussissa on tarkoitus käyttää myös katumaasturimaisia elementtejä. Muun muassa Renault on turvautunut samaan reseptiin Scenicin ja Espacen kohdalla perinteisen tila-auton tylsyyden häivyttämiseksi. Lisäksi autosta voitaisiin myöhemmin tarjota useita muitakin korimalleja klassisen esikuvan tyyliin, eli esimerkiksi pick-up ja matkailuauto eivät ole täysin poissuljettuja ajatuksia.

Hippibussin uusintapainokseen ollaan tuomassa myös aimo annos autonomisen ajamisen tekniikkaa. Volkswagen lanseerasi äskettäin MOIA-nimisen kyydinjakamispalvelun, ja I.D. Buzzin tuotantoversio saattaa toimia sen keulakuvana. VW:llä on muutenkin suuret suunnitelmat sähköautojen suhteen, koska se aikoo saada kaupaksi peräti miljoona MEB-pohjaista autoa vuoteen 2025 mennessä.

Kommentoi Facebookissa