AUTOT VW-konsernin päästöskandaali tuli julkisuuteen toissasyksynä, ja Volkswagenin kurssia muutettiin melko dramaattisesti pian sen jälkeen. Saksalaiset olivat aiemmin satsanneet suurimman osan voimanlähteiden kehitysbudjetistaan TDI-turbodieseleihin ja TSI-bensakoneisiin, ja hybridit sekä sähköautot olivat jääneet vain marginaalimalleiksi.
Uuden strategian mukaan sähköautoihin panostetaan kuitenkin tosissaan dieselin käryn haihduttamiseksi kuluttajien mielistä, ja niitä varten luodaan jopa oma MEB-niminen perusrakenne. Nakuttajat katoavat lähivuosina tehokkaasti ainakin pienempien mallien pellin alta, mutta bensamoottoreilla on vielä tulevaisuutta tässäkin luokassa.
VW esittelee nyt Wienin moottorisymposiumissa kaksi uutta pikkukonetta, joiden on tarkoitus olla melkoisia säästöpossuja. Niistä ensimmäisessä käytetään mikrohybridijärjestelmää, joka sammuttaa moottorin rullauksen aikana. Tämä systeemi tulee aluksi saataville uuteen Golf TSI BlueMotioniin, ja se koostuu 1,5-litraisesta TSI Evo 1 -bensakoneesta, DQ200-koodilla tunnetusta DSG-kaksoiskytkinautomaatista sekä kompaktista litiumioniakusta.
Akku vauhdittaa autoa silloin, kun se rullaa vapaalla. Bensamoottori sammuu heti, kun kuski nostaa jalkansa kaasulta, ja rullaustoiminto on käytössä 130 km/h:n nopeuteen asti. Volkswagen kertoo, että järjestelmän pitäisi laskea kulutusta 0,4 litran verran 100 kilometrillä arkiajossa. Kun rullausvaihe on ohi, 1,5-litrainen bensaturbo saadaan käynnistettyä usealla eri tavalla nopeuden ja ajotilanteen mukaan.
VW ei halua kertoa tästä vielä tarkempia teknisiä yksityiskohtia, mutta kone herätetään jälleen henkiin joko starttimoottorin, DSG-vaihteiston kytkinten tai näiden molempien avulla. Mikrohybridisysteemiä ja rullaustoimintaa hyödyntävän 1.5 TSI:n lisäksi Volkswagen lanseeraa Wienissä uuden turboahdetun pikkukoneen, jonka iskutilavuus on yksi litra. Se toimii joko bensalla tai paineistetulla maakaasulla.
Tästä moottorista irtoaa 90 hevosvoimaa, ja hiilidioksidi- sekä typen oksidipäästöjen pitäisi olla äärimmäisen pienet edistyksellisen katalysaattorin ansiosta. Siinä hyödynnetään kuulemma erityistä lambdan jakoprosessia, jonka myötä katalysaattori saavuttaa nopeasti toimintalämpötilansa. Näin myös päästöjä saadaan vähennettyä mahdollisimman pian.
Volkswagen ei kuitenkaan ole unohtanut sähköautojakaan Wienissä. Sielläkin mainostetaan tekeillä olevaa MEB-perusrakennetta, jonka varaan rakennettava ensimmäinen auto tuodaan myyntiin vuonna 2020. Volkkarin voimanlähteiden kehitystyötä johtava Friedrich Eichler kertoi, että täyssähköinen rakenne yhdistää paikallisesti päästöttömän ajamisen pidemmätkin matkat mahdollistavaan toimintasäteeseen. Sähköiseen perusrakenteeseen pohjautuvia autoja on tarkoitus myydä suuria määriä ympäri maailmaa, ja mukavuutta kohentaa vielä mahdollisuus automatisoituun ajamiseen.
Kommentoi Facebookissa