AUTOT Volvo on ruotsalaisten kansallisylpeys, mutta merkki ei ole ollut puhtaasti ruotsalainen enää pitkään aikaan. Ensin Volvo oli pitkään amerikkalaisen Fordin omistuksessa, kunnes se päätyi kiinalaiselle Geelylle vuonna 2010. Monet suhtautuivat aluksi skeptisesti kiinalaisin Volvon omistajana, mutta epäilykset ovat osoittautuneet turhiksi. Ruotsalaisbrändi on nimitäin noussut melkoiseen matalalentoon viime vuosina, mistä saadaan kiittää Geelyn investointeja.
Volvon uusi aika alkoi ison XC90-katumaasturin toisesta sukupolvesta, joka lanseerattiin vuoden 2014 loppupuolella. Auton muodoissa oli puhdaslinjaista skandinaavista tyylikkyyttä, ja nokkaa koristivat ensimmäistä kertaa Thorin vasarana tunnetut päiväajovalot. Sisustakin edusti samaa yksinkertaisen tyylikästä linjaa, ja keskikonsolia koristi iso pystysuuntainen kosketusnäyttö.
XC90 nousi sen verran suureksi menestykseksi, että samoja muotoilukikkoja on hyödynnetty viime vuosina myös Volvon pienemmissä malleissa. Esimerkiksi pykälää pienempi XC60-katumaasturi on vienyt uudempana mallina varmasti myös asiakkaita isoveljeltään, joten XC90 pääsee hillityn kasvojenkohotuksen kohteeksi ensi vuonna. Kokonaan uusi malli esitellään brittiläisen Auto Expressin tietojen mukaan vuonna 2021, ja myynti starttaa seuraavan vuoden puolella.
Kolmannen sukupolven XC90 tehdään nykyversiosta tutun skaalautuvan perusrakenteen toisen sukupolven, eli SPA2:n pohjalle. Katumaasturin muotoilussa ei tapahdu vallankumousta, mutta kuorten alla moni asia menee uusiksi. Uusi pohjalevy on nimittäin kehitetty sekä hybridi- että täyssähkökäyttöä silmälläpitäen. Volvo kulkee tässä suhteessa omia polkujaan, koska moni kilpailija tekee täyssähköautot täysin omille perusrakenteille.
Ruotsalaismerkki on kertonut jo aiemmin, että sen myymistä autoista puolet tulee olemaan täyssähköisiä vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi dieselistä luovutaan Volvon uusissa malleissa kokonaan, ja täyssähkömallien vaihtoehtoina tarjotaan pelkästään bensakoneen ja sähkömoottorin yhdistelmää hyödyntäviä hybrideitä. Viime kuussa esitelty kolmannen sukupolven S60 on ensimmäinen uusi Volvo, jota ei saa enää lainkaan dieselmoottorilla.
Dieselit pudotetaan siis XC90:stäkin pois viimeistään sukupolvenvaihdoksen yhteydessä. Nykyisten dieseleiden tarjoamaan toimintamatkaan yltäminen voi olla edelleen mahdotonta täyssähköversioille, mutta hybridien pitäisi päästä vastaaviin toimintasäteisiin ja taloudellisuuteen ainakin niille otollisissa olosuhteissa. Volvo on tutkinut myös vedyllä toimivia polttokennoja, mutta ne jäänevät konseptitasolle eivätkä pääse sarjatuotantoon.
Volvon iso katumaasturi voi siis parhaimmillaan olla paikallisesti päästötön jo muutaman vuoden päästä. Uuden XC90:n täyssähköversion ympäristöystävällisyydestä halutaan kertoa näkyvästi myös ulospäin, ja niinpä auto saa umpinaisen maskin muun muassa Audin täyssähköautojen tapaan. Sähköautot eivät tarvitse jäähdytysilmaa polttomoottorien tavoin, joten umpinaisesta keulasta tulee lähivuosien aikana Volvon muidenkin täyssähköautojen tunnusmerkki.
Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa