AUTOT Volvon katumaasturimallisto täydentyy pikapuoliin kompaktiluokan XC40:llä, josta annettiin esimakua jo viime vuonna konseptiauton avulla. Tuotantoversio pysyy salavalo- ja ensimmäisten tiiserikuvien perusteella hyvin uskollisena tutkielmalle. Vaikka auton ulkokuori on suorastaan nuorekkaan rohkea Volvon muihin malleihin verrattuna, sisätiloissa jatketaan skandinaavisen käytännöllisyyden perinteitä.
Tällä kertaa Volvo on keskittynyt siihen, kuinka monissa autoissa vallitseva tavarakaaos laitetaan ojennukseen. Sisätilojen sopivien ja käytännönläheisten tavaralokeroiden puute on yleinen ongelma, joten kiinalaisen Geelyn omistuksessa oleva ruotsalaisbrändi panosti sen ratkaisemiseen XC40:n kehitystyön aikana.
Volvo tutki asiaa ja sai selville, että ihmiset säilövät tavaroitaan autossa pitkälti samoin ympäri maailmaa. Ongelmaksi koettiin muun muassa pitkin keskikonsolia liukuvat puhelimet, kaatumisvaarassa olevat kassit ja ratin takana heiluvat kuskit, jotka yrittivät epätoivoisesti kaivaa luotto- ja muita korttejaan esiin. Niinpä Volvo halusi ratkaista nämä ja monta muuta ongelmaa XC40:n sisustan ratkaisuja pohtiessaan.
Auton sisustassa nähdäänkin useita uusia lähestymistapoja. Esimerkiksi oviverhoilujen kaiuttimet jätettiin kokonaan pois, jolloin ovien tavaralokeroihin voi laittaa tabletin tai jopa läppärin. Kaiuttimet korvattiin maailman ensimmäisellä ilmajäähdytetyllä subbarilla, joka on sijoitettu kojelautaan.
Keskikonsolinkaan suunnittelussa ei satsattu pelkästään nättiin muotoiluun. Mukitelineiden pitäisi kuulemma olla nimensä veroiset, ja kolikoille, korteille sekä latausjohdoille luvataan olevan riittävästi säilytystilaa. Lisäksi puhelimelle luotiin oma säilytyspaikkansa, joka tarjoaa myös langattoman latausmahdollisuuden ja USB-portteja.
Hansikaslokeroon laitettiin puolestaan pieni taittuva koukku, jonka varaan voi ripustaa vaikka ostoskassinsa. Etupenkkien allakin on säilytystilaa, johon mahtuu minitabletti tai muita pieniä tavaroita. Lisäksi luotto- ja muille korteille suunniteltiin omat kolonsa kojelautaan. Nenäliinapakettiakaan ei unohdettu, ja niinpä sille tehtiin iso säilytystila keskikyynärnojan alle.
Volvon luomisinto ei rajoittunut sisustaan, vaan myös tavaratilalle uhrattiin ajatus jos toinenkin. Niinpä sinne kehitettiin taittuva lattiajärjestelmä, jonka avulla matkatavarat voi erotella muusta ruumasta. Välipohjaa ei tarvitse nostaa autosta pois, kun tätä toimintoa käytetään. Lisäksi takapenkin selkänojat kaatuvat sähköisesti napin painalluksella, jolloin syntyvän ruuman lattia on täysin tasainen.
Näiden ratkaisujen toimivuutta päästään arvioimaan jo pikapuoliin, koska XC40 esitellään ilmeisesti jo muutaman viikon päästä.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa