Vuoden poliisi on monipuolinen liikennepoliisi – ”Erityisesti nuoret kuljettajat ovat haavoittuvaisia”

Moottoripyöräpoliisi Teppo Rainio Hämeen poliisilaitokselta.

Moottoripyöräpoliisi Teppo Rainio Hämeen poliisilaitokselta. (Kuva Poliisi)

Teppo Rainio tunnetaan suoraselkäisenä ja helposti lähestyttävänä poliisimiehenä.

POLIISI Vuoden Poliisiksi 2021 on valittu vanhempi konstaapeli Teppo Rainio Hämeen poliisilaitoksesta. Liikennevalvonta ja liikenteeseen liittyvät asiat ovat Lahdessa työskentelevän Rainion tehtävistä tärkeimmät.

Kiitospuheessaan Vuoden Poliisi 2021 -tilaisuudessa Rainio korosti, että liikenne koskettaa meitä kaikkia joka päivä. Liikenteeseen liittyy myös meidän kasvutarinamme.

– Nuori siirtyy osaksi liikennettä ajokortin myötä.  Ajokortti ja 15-vuoden ikä tuo heti vastuuta lisää. Hyväksyntää haetaan nyt somen katselukertojen tai seuraajien lukumäärällä. Erityisesti nuoret kuljettajat ovat tämän paineen alla haavoittuvaisia. Liikenteessä huomionhakuisuus näkyy usein ylilyönteinä ja ylimääräisenä riskinottona, Rainio totesi.

Erityisen tärkeäksi hän kokeekin työssään nuorison valistamisen oikeaan ja turvalliseen liikennekäyttäytymiseen. Liikenne on turvallisempaa kuin koskaan aiemmin, mutta turvallisuuskehitys on hidastunut ja erityisesti nuorten miesten riskinotto liikenteessä huolestuttaa Vuoden Poliisia.

– Jotkut nuoret kuskit kiihdyttelevät ja ajavat kilpaa täysin piittaamatta nopeusrajoituksista ja itsensä ja muiden turvallisuudesta, Teppo Rainio kertoo.

Tilannetta ovat hänen mukaansa kärjistäneet 17-vuotiaille myönnetyt poikkeusluvat ja tietysti korona-aika, kun ei ole ollut kotibileitä eikä kokoontumispaikkoja.

– Kun nuori menettää ajattelemattomuuttaan ajokorttinsa, sillä voi olla kauaskantoisia seurauksia. Kun lähtee kortti, lähtee usein myös työ ja rahoituksella hankittu auto. Saattaa olla, että käsiin jää vain autosta otettu velka ja elämä saattaa lähteä alamäkeen, Rainio sanoo.

Toinen huolestuttava ilmiö ovat mopomiitit, joihin saattaa kokoontua satoja nuoria. Mukana on usein sellaista kalustoa, millä ei saisi tiellä liikkua. Ne saattavat olla huonokuntoisia, vaarallisia ja varastettujakin. Jopa vanhemmat saattavat kuskata niitä paikalle peräkärryillä.

Kiihdytellään ja temppuillaan ja katsojat kannustavat. Ilman kypärää, renkaat riekaleina. Välitetään kuvia ja videoita someen. Mukana voi olla myös alkoholia ja huumeita.

– Nuorena opittu liikennekäyttäytyminen siirtyy helposti mukana autoiluun ja tehokkaisiin moottoripyöriin, jolloin kolaririski kasvaa entistä suuremmaksi, Rainio pohtii.

Rainion mukaan nuorten vanhemmat eivät useinkaan ole tietoisia lastensa harrastusten todellisesta luonteesta. Hän kannustaakin, että vanhemmat olisivat kiinnostuneita siitä, mitä nuori puuhaa ja tulisivat mukaan harrastuksiin.

– Näitä ylilyöntejä voitaisiin estää, jos vanhemmat olisivat läsnä jo mopon hankinnassa eli ei ostettaisi sitä nuoren silmään ”siistin näköistä” mopoa, joka todellisuudessa kulkee liian lujaa ja on usein varusteiltaan puutteellinen tai säännösten vastainen.  Lisäksi seurattaisiin mopon kuntoa, keskusteltaisiin mopolla liikkumisesta ja pidettäisiin kiinni asianmukaisista kotiintuloajoista, Rainio sanoo.

Rainio kuitenkin korostaa, että vain pieni osa nuorista käyttäytyy piittaamattomasti.

– Valtaosa käyttäytyy asiallisesti ja toimii sääntöjen mukaan. Valitettavasti poliisi joutuu yleensä tekemisiin vain ongelmatapausten kanssa. Jos vain olisi aikaa, tekisi mieli mennä juttelemaan niiden kanssa, jotka mopoilevat ja autoilevat moitteettomasti. Keskustella heidän kanssaan liikenteestä, kannustaa ja kiittää heitä, Rainio sanoo.

Tällä hetkellä Teppo Rainio työskentelee jäsenenä raskaan liikenteen valvontaan painottuvassa ryhmässä.
Tällä hetkellä Teppo Rainio työskentelee jäsenenä raskaan liikenteen valvontaan painottuvassa ryhmässä. (Kuva Poliisi)

Esimiestensä mukaan Rainio tunnetaan sekä asiakkaiden että työtovereiden keskuudessa suoraselkäisenä ja helposti lähestyttävänä poliisimiehenä. Valvontatyötään tehdessä hän keskittyy asiakkaaseen ja on valmis kuuntelemaan sekä keskustelemaan kärsivällisesti, olipa lähtötilanne mikä tahansa.

Rainion esimiehet kiittelevät miestä myös aktiivisesta ja monipuolisesta itsensä kehittämisestä työuransa aikana. Hän on ollut moottoripyöräpoliisina vuodesta 2017 lähtien. Hänen toimenkuvaansa kuuluu maastoliikenteen valvonta sekä moottorikelkalla että mönkijällä ja vaativa ajotapavalvonta erikoiskalustolla.  Rainio hallitsee myös automaattivalvonta-auton käytön ja raskaan liikenteen valvonnan.

Teppo Rainio on myös yksi poliisin ajolupakouluttajista Hämeen poliisilaitoksessa. Tähän hänellä onkin erinomaiset valmiudet, koska hän on suorittanut liikenneopettajan erikoisammattitutkinnon. Tästä on myös paljon hyötyä liikennevalvontatyössä. Rainion mukaan nykyään B- ajokortin suorittamiseen kuuluu harmittavan vähän pakollista ajoharjoittelua.

– Usein omat taidot yliarvioidaan ja kuljettajan tutkintoon mennään heti kokeilemaan, kun pakollinen opetus on saatu, hän sanoo.

Ajamista voi nykyään tosin ruveta harjoittelemaan jo 16-vuotiaana. Tämä on Rainion mukaan hyvä, koska ajamiseen ehtii tottua toisella tapaa ja kasvaa sen mukana aikuisemmaksi ajajaksi ennen kuin varsinainen kortti irtoaa. Eikä ole hirveää painetta saada ajokorttia muutamassa kuukaudessa, kun 18-vuotta täyttää, kuten aikaisemmin.

Rainio tuntee myös uuden tieliikennelain kiemurat. Hän onkin kouluttanut Hämeen poliisilaitoksen henkilöstöä lain kokonaisuudistuksen yhteydessä vuonna 2020. Lisäksi hän on ollut vuodesta 2010 alkaen Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan poliisijäsenenä.

Poliisin ura ei ollut Rainion lapsuuden haave.  Armeijan jälkeen hän työskenteli muutaman vuoden vartijana ja sitten pyrki poliisikouluun. Poliisiksi Rainio valmistui vuonna 2004. Virkauransa hän aloitti pienessä Padasjoen nimismiespiirissä ns.  sekamiesjärjestelmässä, missä kaikki tekevät kaikkia poliisille kuuluvia tehtäviä. Näiltä ajoilta onkin perua hänen ihmisläheinen työskentelytapansa.

Organisaation muutosten myötä 2009 Rainio siirtyi Lahden poliisilaitokselle kenttätehtäviin. Tässä yhteydessä hän kiinnostui entistä enemmän liikennevalvontatehtävistä ja seuraavan muutoksen myötä 2014 hänelle tarjoutui mahdollisuus siirtyä Hämeen poliisilaitoksen liikennesektorille päätoimiseksi liikenteenvalvojaksi.

Tällä hetkellä hän työskentelee jäsenenä raskaan liikenteen valvontaan painottuvassa ryhmässä.

– En ole ammatinvalintaani katunut missään vaiheessa. Olen hyvin innostunut tästä ammatista edelleen. Työtehtävät ovat hyvin monipuoliset ja kiinnostavat ja aina voi oppia jotakin uutta, hän sanoo.

Vapaa-ajallaankaan Rainio ei malta pysyä poissa liikenteestä, vaikka tieliikenteestä ei olekaan kyse: hän ajaa motocross-pyörillä 3- ja 6 -vuotiaiden poikiensa Onnin ja Sisun kanssa.

– Ei tarvitse poikien sitten teininä mopoa hankkia, hän nauraa.

Vuoden Poliisi valittiin nyt 46. kerran. Valinnan tekevät yhteistyössä Helsingin Nuorkauppakamari, Suomen Poliisijärjestöjen Liitto sekä Poliisihallitus. Valinta julkistettiin perjantaina 12.11.2021 Ritarihuoneella Helsingissä.

Lue myös: Tasavallan presidentti myönsi hengenpelastusmitaleita – saajat rohkeasti toimineita henkilöitä

Kommentoi Facebookissa