AUTOT Volkswagen järjesti äskettäin kansainvälisen workshopin, jossa esiteltiin saksalaisten tulevaa valoteknologiaa. Autonominen ajaminen ja autojen sekä infrastruktuurin välinen kommunikaatio edellyttävät myös valoilta uusia ominaisuuksia, ja niinpä VW on kehittänyt esimerkiksi informaatiota tien pintaan heijastavat ajovalot. Mikropikselitekniikalla toteutetuissa valoissa käytetään peräti 30 000 valopistettä ja erityisen tehokkaita ledejä, jotka pystyvät muuhunkin kuin nykytekniikkaa kirkkaampaan valaisuun.
Interaktiivisiksi kutsutut ajovalot voivat nimittäin heijastaa ajoradalle esimerkiksi reunaviivoja, jotka kertovat kuljettajalle auton tarkan leveyden. Optical Lane Assistiksi kutsuttu tekniikka näyttää samalla myös auton etäisyyden tiemerkintöihin. Lisäksi interaktiiviset ajovalot pystyvät havainnollistamaan kuskille esimerkiksi hankalasti hahmotettavan mutkan ääriviivat.
Volkswagenin suunnitelmiin kuuluu myös Optical Park Assistiksi nimetty järjestelmä, jonka pitäisi kohentaa liikenneturvallisuutta pysäköintitilanteissa. Systeemi heijastaa auton kulkuradan maahan, jolloin muut tienkäyttäjät ja jalankulkijat osaavat varoa esimerkiksi peruuttamaan lähtevää autoa. Tulevaisuuden takavalotkin ovat luonnollisesti interaktiivista mallia. Ledeillä toteutetut matriisiklusterit merkitsevät ainakin VW:n omien sanojen mukaan takavalojen vallankumousta. Valojen avulla pystyään nimittäin esimerkiksi varoittamaan takana tulevia seisovasta liikenneruuhkasta.

Lisäksi takavalojen designia pystyy helposti räätälöimään omistajan toiveiden mukaisesti. Volkswagen havainnollisti uuden teknologian perävalojen toimintaa kuvasarjan avulla, joka on yllättäen mielenkiintoisin osa koko workshopia. Kuvissa esiintyvän takavalon muodot eivät nimittäin täsmää yhdenkään Volkkarin nykyisen tai jo tuotannosta poistuneen mallin kanssa. Tarkemmin katsomalla huomaa, että valon ja sen ympärillä näkyvän takaluukun linjoissa on selviä yhtymäkohtia nykyiseen Golfiin, mutta muodot vaikuttavat astetta modernimmilta ja terävämmiltä.
Vaikuttaa siis vahvasti siltä, että autonvalmistaja julkaisi workshopinsa yhteydessä joko vahingossa tai tahallaan ensimmäisen virallisen kuvan ensi vuonna markkinoille lanseerattavasta kahdeksannen sukupolven Golfista. Valon muodot sopivat myös hyvin yhteen saksalaisissa automedioissa esiintyneiden tietokoneretusointien kanssa, jotka ovat esittäneet kompaktiluokan kestosuosikin seuraavaa sukupolvea. Saksalaisten etukäteiskuvat ovat useimmiten osoittautuneet varsin todenmukaisiksi, joten takavalo kuuluu melko varmasti uuteen Golfiin.
Ensi kesänä esiteltävää uutuutta testataan Volkswagenin muiden uutuuksien kanssa Wolfsburgin tehtaan tutkimuskeskuksessa. Sinne on rakennettu 100 metriä pitkä, 15 metriä leveä ja viisi metriä korkea valotunneli, jossa pimeän ajan kokeita voidaan tehdä päiväsaikaan. VW kertoo, että tunneli on lyhentänyt ajovalojen, takavalojen ja sisätilojen valaistuksen kehitysaikoja, koska aikaa vieviä yöllisiä testiajoja ei tarvitse enää tehdä entiseen malliin.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa