MERENKULKU Kolme Aalto-yliopiston meritekniikan tutkimushanketta on saanut alkuvuonna 2017 yhteensä lähes miljoonan euron rahoituksen EU:n Horizon 2020 -ohjelmasta. Rahoitusmuoto on erittäin kilpailtu ja keskimäärin kymmenen prosenttia hakemuksista saa rahoituksen.
Hankkeissa kehitetään laivojen kerroslevyrakenteiden laskennallisia malleja, tutkitaan uudenlaisia materiaaleja laivanrakennuksen tarpeisiin ja tehostetaan arktisen merenkulun turvallisuutta.
– Tutkimusrahoitus on muuttunut, meritekniikka on mukautunut muutokseen ja onnistunut EU-haussa, toteaa professori Jani Romanoff konetekniikan laitokselta.
Romanoffin johtama SANDFECH-hankkeessa kehitetään hitsatuille kerroslevyrakenteille teoreettisia ja laskennallisia palkki- ja laattamalleja, jotka helpottavat rakennesuunnittelua. Marie Skłodowska-Curie -hankkeen ohjausryhmässä on mukana myös Meyerin Turun telakan edustaja.
– Laivanrakennuksessa on perinteisesti käytetty jäykistettyjä laattarakenteita. Niiden korvaaminen kevyemmillä kerroslevyrakenteilla on taloudellisempaa ja energiatehokkaampaa. Säästöjä syntyy materiaali-, tila- ja polttoainekustannuksissa.
Projekti alkaa elokuussa 2017, jolloin tutkijatohtori Anssi Karttunen lähtee kahdeksi vuodeksi professori J.N. Reddyn laskennallisen mekaniikan tutkimusryhmään Texas A&M -yliopistoon. Alan huippututkija, professori Reddy, työskenteli Aalto-yliopistossa vuosina 2014–2016 FidiPro-professorina.
Kaksi muuta hanketta ovat yhteistyöhankkeita. RAMSESS-hankkeessa tutkitaan uudenlaisia laivarakenteita ja vastuuprofessorina toimii Heikki Remes. SEDNA-tutkimushankeen vastuuprofessori on Pentti Kujala ja sen tavoitteena on edistää turvallista meriliikennettä arktisella alueella.
Aalto-yliopistossa tehdään kansainvälisesti merkittävää tutkimusta laivojen rakenteiden, merenkulun turvallisuuden ja arktisen meritekniikan aloilla. Meritekniikan ja arktisen tekniikan tutkimusryhmään kuuluu seitsemän professoria, yksi kansainvälinen FiDiPro-professori sekä lehtoreita, tutkijatohtoreita ja tohtoriopiskelijoita.
Lisäksi yliopiston johtama huippututkimusyksikkö Arktiset merelliset toiminnat ja merenkulku tarjoaa jatko-opiskelijoille ainutlaatuisen kansainvälisen tohtorinkoulutusverkoston. Monialainen Cruise & Ferry -tutkimushanke tuo meritekniikkaan uusia innovaatioita yhdistämällä siihen talouden ja muotoilun.
Aalto-yliopistosta valmistuu meritekniikan alalta teollisuuden tarpeisiin vuosittain noin 20–30 diplomi-insinööriä Mechanical Engineering, Cold Climate Engineering ja Maritime Engineering -maisteriohjelmista. Tekniikan tohtoreita väittelee alalta keskimäärin neljä vuodessa.
Kommentoi Facebookissa