AUTOT Battista ”Pinin” Farina perusti nimeään kantaneen koripajan ja muotoilutoimiston jo vuonna 1930 Italian Torinoon. Firma siirtyi vuosien myötä hänen poikansa Sergion komentoon, joka laajensi yrityksen toimialaa monen automerkin erikoismallien sopimusvalmistajaksi. Lisäksi Pininfarina vastasi pitkään Ferrarin kaikkien mallien designista, mikä nosti muotoilutoimiston tunnettuuden aivan uusiin ulottuvuuksiin.
Pininfarina työllisti reilut 10 vuotta sitten parhaimmillaan yli 2700 ihmistä, ja sillä oli Euroopan lisäksi haarakonttoreja Marokkoa ja Yhdysvaltoja myöten. Autoteollisuuden sopimusvalmistus päättyi kuitenkin 2010-luvun alussa, jolloin yritys oli jo raskaasti tappiollinen. Vuonna 2015 Pininfarina päätyi intialaisen Mahindra Groupin käsiin, joka on laittanut legendaarisen koriräätälin asiat sittemmin uuteen uskoon.
Pininfarinasta päätettiin tehdä oma automerkkinsä, jonka nimeksi annettiin Automobili Pininfarina. Yritys toimii jatkossakin autoteollisuuden konsulttina, mutta omat mallit ovat ainakin imagon kannalta ensiarvoisen tärkeitä. Pininfarinat omat autot ovat täyssähköisiä, ja niistä ensimmäisen koodinimeksi on annettu PF0. Uutuus on sähköinen superauto, joka aiotaan tuoda myyntiin vuonna 2020.
Auton tuotanto on kaukana massavalmistuksesta, koska sitä on tarkoitus tehdä vain 150 kappaleen erä. Uutuuden linjoista vastaa Pininfarinan tuore päämuotoilija Luca Borgogno, joka siirtyi automerkin puolelle firman konsulttiosastolta. Yrityksen toimitusjohtajaksi on puolestaan nimetty Volkwagen Groupilla uraa luonut Michael Perschke, joten intialaiset vaikuttavat olevan tosissaan Pininfarinan suhteen.

Mahindra kilpaili sähköformuloiden Formula E -sarjassa jo sen ensimmäisenä kautena vuosina 2014–2015, ja tätä kokemusta aiotaan nyt hyödyntää Pininfarinan katusähköautojen valmistuksessa. PF0 tuodaan julkisuuden valokeilaan tämän kuun lopussa Kalifornian Pebble Beachissä, mutta uutuudesta julkaistiin jo nyt muutamia tiiserikuvia ja teknisiä tietoja.
Kuvissa esiintyy futuristisen oloinen sähkösukkula, jonka muodoissa näkyy kuitenkin italialainen puhdaslinjaisuuden perinne. Pininfarinan uutuudesta tulee firman omien sanojen mukaan markkinoiden tehokkain italialainen urheiluauto, ja erityisesti kiihtyvyyslukemat ovat vaikuttavaa tasoa. PF0:n pitäisi nimittäin pinkaista paikaltaan satasen nopeuteen alle kahdessa sekunnissa, mikä nostaisi sen samalle tasolle Teslan tulevan Roadsterin kanssa.
Huippunopeuttakin luvataan yli 400 km/h, eli uutuuden suoritusarvot ovat jo absoluuttista hyperautoluokkaa. Toimintasädettäkään ei ole laiminlyöty, ja niinpä Pininfarinan sähkösportilla pitäisi päästä parhaimmillaan noin 500 kilometriä yhdellä latauksella. Jos nämä lupaukset pystytään lunastamaan, italialaisen perinnenimen tulevaisuus näyttää erittäin valoisalta intialaiskomennossa.
- Lähde Autoexpress
Lue myös: Yksi 1970-luvun legendaarisimmista urheiluautoista tekee comebackin – kolmen eri version voimin
Kommentoi Facebookissa