BMW aikoo nousta sähköautojen ja verkottumisen markkinajohtajaksi

INextin pitäisi yltää nelostason itsenäiseen ajamiseen, mikä tarkoittaa sitä, että kuski voi vielä itse puuttua peliin halutessaan.

INextin pitäisi yltää nelostason itsenäiseen ajamiseen, mikä tarkoittaa sitä, että kuski voi vielä itse puuttua peliin halutessaan. (Kuva BMW)

Baijerilaisten ylpeys BMW on kasvattanut myyntimääriään hurjasti viime vuosina.

AUTOT Bemari on kilvoitellut premium-merkkien ykköspaikasta arkkivihollisensa Mercedeksen kanssa, ja viime vuonna koko BMW Group sai kaupaksi ennätykselliset 2,37 miljoonaa BMW:tä, Miniä ja Rolls-Roycea. Sähköistettyjä autoja myytiin puolestaan 62 000 kappaletta, joista 25 500 oli täyssähköisiä i3-malleja.

BMW aikoo jatkossakin kasvattaa myyntiään, mutta vuosille 2020 ja 2025 ei ole olemassa tarkkoja volyymitavoitteita. Lehdistö on arvellut vuoden 2020 tavoitteeksi kolmen miljoonan rajan rikkomisen, mutta absoluuttiset myyntiluvut eivät kuulemma enää ole BMW Groupin tärkein päämäärä. Konsernin toimitusjohtaja Harald Krüger kertoi Automotive Newsille, että tarkoituksena on sen sijaa nousta sähköautojen ja verkottumisen markkinajohtajaksi.

BMW esitteli i3-sähköauton ja i8-hybridisportin jo kohta neljä vuotta sitten, eli se oli ajoissa liikkeellä pahimpiin kilpailijoihinsa nähden. Erikoisen näköinen i3 ja kallis i8 eivät kuitenkaan ole olleet mitään suuria myyntimenestyksiä, joten Bemari on viime aikoina panostanut tavallisten mallisarjojen pohjalta tehtyihin hybrideihin. I-mallisarjallekin on luvassa jatkoa muutaman vuoden päästä, jolloin iNext-niminen täyssähköauto esitellään.

Bemareissa tulee aina olemaan ohjauspyörä, jolloin kuljettaja voi käyttää sitä ja polkimia halutessaan.
Bemareissa tulee aina olemaan ohjauspyörä, jolloin kuljettaja voi käyttää sitä ja polkimia halutessaan. (Kuva BMW)

Sen tuotanto alkaa merkin Dingolfingin tehtaalla vuonna 2021, ja uusi sähköauto tarjoaa myös pitkälle meneviä autonomisen ajamisen toimintoja. INextin pitäisi yltää nelostason itsenäiseen ajamiseen, mikä tarkoittaa sitä, että kuski voi vielä itse puuttua peliin halutessaan. Baijerilaiset eivät edes halua mennä seuraavalle tasolle, jossa ei tarvittaisi enää edes rattia. Harald Krüger totesi, että Bemareissa tulee aina olemaan ohjauspyörä, jolloin kuljettaja voi käyttää sitä ja polkimia halutessaan.

Baijerilaisilta ei siis nähdä robottitaksin kaltaista autoa tulevaisuudessakaan. BMW luottaa autonomisten autojen kehitystyössä alihankkijoidensa osaamiseen, mutta toki autonvalmistajan tietotaitoa tarvitaan eri kokonaisuuksien yhteensovittamisessa. Itsestäänkin liikkuvan auton täytyy siis tuntua BMW:ltä, Miniltä tai Rolls-Roycen kaltaiselta leijuvalta matolta.

BMW ei kuitenkaan satsaa pelkästään sähkökäyttöisiin menopeleihin, vaan myös vetyautojen kehitystyötä jatketaan. Baijerilaiset työstävät yhteistyössä Toyotan kanssa seuraavan sukupolven vetyautoja, ja teknologiaa on testattu jo nyt liikenteessä. Viime vuonna testikäytössä nähtiin 5-sarjan GT:hen pohjautuneita vetyautoja, ja vuodelle 2021 odotellaan seuraavaa testierää, jossa päästään hyödyntämään vetyteknologian viimeisimpiä harppauksia.

Itsestäänkin liikkuvan auton täytyy tuntua BMW:ltä, Miniltä tai Rolls-Roycen kaltaiselta leijuvalta matolta.
Itsestäänkin liikkuvan auton täytyy tuntua BMW:ltä, Miniltä tai Rolls-Roycen kaltaiselta leijuvalta matolta. (Kuva BMW)

Vetyautojen yleistymistä rajoittaa kuitenkin niukka tankkausverkosto, mutta tämän pitäisi kohentua lähivuosina. BMW:n toimitusjohtaja ei silti uskalla lähteä arvailemaan, kuinka vetyautojen myynti kehittyy vuoteen 2030 mennessä. Ainakin niiden kehittämiskustannuksia saadaan jaettua Toyotan kanssa, mikä pienentää vetyautojen taloudellista riskiä.

Baijerilaiset arvioivat, että sähköautohypestä huolimatta 75 prosenttia BMW Groupin autoista tulee olemaan polttomoottorikäyttöisiä vielä vuonna 2025. Osa niistä on edelleen dieseleitä, mutta Krüger myöntää, että nakuttajien päästöjen pienentäminen jatkuvasti kiristyvien normien mukaisiksi voi tulla liian kalliiksi jossakin vaiheessa. Tämä tarkoittaisi hybridien ja sähköautojen lopullista voittokulkua.

Kommentoi Facebookissa