AUTOT BMW oli sähköautostrategiansa kanssa aivan saksalaismerkkien eturintamassa, kun i3 ja i8 lanseerattiin jo syksyllä 2013. Vauhdikkaan futuristisen näköinen i8-hybridisportti on kiillottanut mukavasti valmistajansa imagoa, mutta auto ei ole ollut mikään huippumenestys. Samaa voidaan sanoa täyssähköisestä i3:sta, jonka tötterömäinen ulkonäkö on ollut jo ehkä liian radikaali baijerilaismerkin sporttisiin linjoihin tottuneille asiakkaille.
Niinpä kummankin mallin jatko on vaakalaudalla, eli ne eivät välttämättä saa seuraajia. BMW ei kuitenkaan luovu sähköautoista, ja muutaman vuoden päästä tulossa on i5-nimen saava täyssähköinen sedan. Siitä on saatu jo esimakua viimesyksyisessä Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyn konseptiauton avulla. Lisäksi vuonna 2021 lanseerataan täyssähköinen katumaasturi, joka tunnetaan iNext-työnimellä.
Nämä mallit tulevat olemaan täysin omaleimaisia i3:n ja i8:n tavoin. Bemari ei kuitenkaan käytä pelkästään tätä strategiaa, vaan tulossa on myös perinteisten polttomoottoriautojen kuoriin tehtäviä täyssähköversioita. Tällainen malli nähdään esimerkiksi ensi vuonna markkinoille tuotavasta seuraavan sukupolven 3-sarjasta, ja myös X3-katumaasturista kehitetään vastaava sähköversio.

Siitä saatiin esimakua jo nyt, kun BMW esitteli Pekingin autonäyttelyssä Concept iX3 -nimisen tutkielman. Konsepti ei ole mitenkään ylifuturistinen, eli se on todennäköisesti jo hyvin lähellä myöhemmin lanseerattavaa tuotantomallia. Autossa on kuitenkin turvauduttu yhteen lähes radikaaliin muotoilukikkaan. BMW:n perinteiset munuaiset ovat nimittäin sulautuneet nokalla yhdeksi kokonaisuudeksi, joka alkaa muistuttaa jo hieman Kian Tiger Nosena mainostamaa maskiratkaisua.
Bemarin maskia reunustaa sähköautojen tunnusväriksi noussut sininen, ja taustalla on verkkomaista kuviointia. Maski on kuitenkin umpinainen, koska sähköautot eivät tarvitse jäähdytysilmaa polttomoottorien tavoin. Tästä syystä myös etupuskuri on tavallisia X3-malleja umpinaisempi, mikä tekee sähkökonseptista futuristisemman oloisen. Muuten muotoilu on pitkälti identtistä perinteisten X3-mallien kanssa, mutta vanteet edustavat sähköautojen omaa muotoilulinjaa ja pakoputkenpäät loistavat poissaolollaan.
Konseptia vauhdittaa 270-hevosvoimainen sähkömoottori, eli se asettuu tehojensa puolesta bensakoneisen xDrive30i:n ja dieselin voimin kulkevan xDrive30d:n yläpuolelle. Tämänhetkiseen M40i-huippuversioon jää kuitenkin vielä hajurakoa, tulevasta X3 M:stä puhumattakaan. Sähkö-X3:sta ei ole kuitenkaan tarkoitus tehdä mitään sporttitykkiä, vaan painotus on ympäristöystävällisyydessä. Auton pitäisi yltää 400 kilometrin toimintasäteeseen 70 kWh:n akun voimin, jonka saa täyteen vain puolessa tunnissa 150 kilowatin pikalaturilla.
Tutkielmassa käytetään baijerilaisten viidennen sukupolven sähkövoimalinjaa, jossa itse sähkömoottori, vaihteisto ja valvontamoduuli on integroitu yhdeksi komponentiksi. Tämä tekee voimalinjasta entistä kevyemmän, ja se on myös mahdollista sovittaa moniin eri autoihin. Niistä useita voidaan tarjota sekä sähkö- että polttomoottoreilla X3:n tavoin. Sähkö-X3 tulee tuotantoon Kiinan Shenyangissa, jossa sen valmistuksesta vastaa BMW:n joint venture -kumppani Brilliance Automotive. Auto nähdään myöhemmin melko varmasti myös vanhalla mantereella.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa