Ford herättää henkiin Mustangin legendaarisen mallinimen – tulossa sähköinen crossover

Ford julkaisi nyt uutuudestaan ensimmäisen tiiserikuvan.

Ford julkaisi nyt uutuudestaan ensimmäisen tiiserikuvan. (Kuva Ford)

Auton lanseerausta odotellaan jo ensi vuodeksi, mutta uusi Mach 1 tulee myyntiin vasta vuonna 2020.

AUTOT Mach 1 -nimellä on suorastaan legendaarinen kaiku kaikkien muskeliautofanien korvissa. Tällä tunnuksella varustettu tehoversio esiteltiin täydentämään Ford Mustangin mallivalikoimaa vuodeksi 1969, jolloin hevosvoimasota riehui kuumimmillaan. Mustangin Mach 1 -versio pysyi tuotannossa vuoteen 1978 asti, mutta auton teholukemat laskivat 1970-luvun öljykriisin vuoksi lähes häpeälliselle tasolle.

Mach 1 täydensi Mustangin mallivalikoimaa seuraavan kerran vasta vuosina 2003–2004, jolloin voimaakin alkoi jälleen olla lähes parhaiden vuosien lailla. Tämän jälkeen Mach 1 on saanut levätä taas ruususen unta, mutta nyt Fordilla on jälleen suunnitelmia legendaarisen nimen varalle. Perinnetietoisimpien aamukahvit saattavat mennä tätä luettaessa väärään kurkkuun, koska seuraavasta Mach 1:stä tehdään täyssähköinen crossover.

Ford julkaisi nyt uutuudestaan ensimmäisen tiiserikuvan, jossa komeilee tulevan Mach 1:n perä. Kuvasta käy ilmi, että muotoilu on saanut ilmiselviä vaikutteita Mustangista. Takavalot ovat vastaavat kolme viirua kummallakin puolella autoa, ja niitä yhdistää samankaltainen paneeli kuin poniautojen ikonissakin. Uuden Mach 1:n kattolinja vaikuttaa olevan varsin viisto, mutta muotoilun muut yksityiskohdat jäävät vielä hämärän peittoon.

Uutuus tunnetaan ovaalimerkin sisäisellä CX430-koodilla, ja se tehdään täyssähköisestä tekniikasta huolimatta samalle etuvetopohjaiselle perusrakenteelle kuin esimerkiksi viimeisin Focus. C2-niminen pohjalevy on joustava muutenkin kuin vain voimanlähteiden suhteen, ja niinpä sen varaan voidaan tehdä hyvinkin erimittaisia autoja esimerkiksi VW-konsernin MQB-perusrakenteen tapaan.

Mach 1:n kehitystyöstä vastaa Fordin upouusi Team Edison. Tämä osasto keskittyy pelkästään ovaalimerkin ja Lincolnin sähköisiin malleihin, joita pitäisi tulla markkinoille koko liuta tulevien vuosien aikana. Uusi Mach 1 asemoidaan Fordin mallistossa seuraavan sukupolven Kugan rinnalle. Täyssähköinen crossover tehdään kuitenkin vieläkin enemmän asfalttiviidakon ehdoilla kuin hieman maastohenkisempi Kuga.

Ford pyrkii Mach 1:n kohdalla noin 300 mailin toimintasäteeseen, mikä on kilometreissä hitusen yli 480. Auton lanseerausta odotellaan jo ensi vuodeksi, mutta myynti starttaa vasta vuonna 2020. Silloin nähdään, kuinka ostajat reagoivat muskeliautoista tutun mallinimen käyttöön täyssähköisen crossoverin perässä.

Lue myös: Ford Mustangin Shelby GT350-mallia päivitettiin tulevan GT500:n osilla – ratakettu on nyt entistäkin nopeampi

Kommentoi Facebookissa