AUTOT Vuonna 1976 markkinoille lanseerattu VW Golf GTI on yksi hot hatchien luokan pioneereista, mutta kolmella kirjaimella on ollut lähes maaginen merkitys myös ranskalaisautojen perässä. Peugeot toi nimittäin vuonna 1983 markkinoille vallankumouksellisen modernin 205-pikkuauton, josta tehtiin pienellä i-kirjaimella kirjoitettu GTi-tehoversio jo vuotta myöhemmin. 1,6-litrainen ruiskukone tarjosi ripeää kyytiä kevyessä korissa, joten legendat ainekset olivat kasassa.
Mutkissa kaasua nostamalla helposti yliohjaava 205 GTi nousi 1980-luvun maineikkaimpien ajajan autojen joukkoon ja kilvoitteli taskurakettien kruunusta muun muassa pykälää isomman VW Golf GTI 16V:n kanssa. Peugeot sai myöhemmin vielä lisätehoa 1,9-litraisen moottorin myötä, kunnes auton valmistus loppui 1990-luvun puolella pienemmän 106 GTi:n ja kompaktiluokan 306 GTi:n tieltä.
Näiden autojen jälkeen GTi-kirjaimet nähtiin vielä muun muassa 206-pikkuauton perässä, mutta alkuperäinen magia oli jo kadonnut. Sitten Peugeot luopui vähäksi aikaa koko kirjainyhdistelmästä, kunnes se palasi markkinoille nykyisen 208:n tehoversiona viitisen vuotta sitten. Tälläkään kertaa ei ylletty alkuperäisen 205 GTi:n hauskuuteen kovasta yrityksestä huolimatta.

Nykymallin 208 poistuu pian tuotannosta, ja auton seuraaja esitellään todennäköisesti jo ensi keväänä Geneven autonäyttelyssä. Toisen sukupolven 208 siirtyy käyttämään upouutta CMP-perusrakennetta, joka alentaa tuotantokustannuksia ja mahdollistaa myös täyssähköiset versiot. Peugeotin ylin pomo Jean-Pierre Imparato onkin luvannut, että tulevaisuudessa Pösön ostaja voi valita autonsa käyttövoiman tarpeidensa mukaisesti.
Imparato kertoi brittiläiselle Auto Expressille, että hän ei halua tuoda voimanlähteen lisäksi muita eroja polttomoottori- ja sähköautojen välille. Niinpä sähkökäyttöisissäkin Peugeoteissa nähdään uusin tulkinta merkin i-Cockpit-nimisestä kojelautajärjestelystä ja GT-Linen sekä GT:n kaltaisia varustetasoja. Imparato vihjasi myös täyssähköisen GTI:n suuntaan, koska tulevaisuus ei saa olla tylsä miehen omien sanojen mukaisesti.
Hän kertoi, että suorituskykyiset sähköautot eivät ole lähivuosina enää premium-merkkien yksinoikeus, vaan myös Peugeotin kaltaiset massavalmistajat voivat iskeä tähän saumaan. Imparato lupasi, että ranskalaiset voivat tuoda markkinoille jopa 400 kilowatin, eli yli 540 hevosvoiman tehoisia sähköautoja. Merkin sporttimalleista ja moottoriurheilutoiminnoista vastaava Peugeot Sport on jo kehittämässä niitä täyttä häkää, joten sporttisähköautot eivät ole jäämässä vain puheen tasolle.
Tulossa on muun muassa 300-hevosvoimainen tehohybridi 3008-crossoverin pohjalta, mutta Peugeotin imagon ja myyntilukemien kannalta merkittävin sähkösportti lienee kuitenkin täyssähköinen 208 GTi. Sitä tarjotaan polttomoottoriversion rinnalla, mutta ehkäpä juuri täyssähköinen GTi onnistuu herättämään henkiin Pösön sporttimalleista pitkään puuttuneen, alkuperäisen 205 GTi:n kaltaisen ajamisen hauskuuden.
- Lähde Autoexpress
Lue myös: Peugeot esitteli uuden tyylifarkun – 508 SW yhdistää kauniit linjat käytännöllisyyteen
Kommentoi Facebookissa