AUTOT Jaguar kohahdutti automaailmaa toissasyksynä, kun se toi Los Angelesin autonäyttelyn parrasvaloihin täyssähköistä crossoveria enteilleen konseptiauton. I-Paceksi nimetty tutkielma oli varsin radikaali ilmestys, koska siinä oli luovuttu esimerkiksi Jaggelle tunnusomaisesta pitkästä nokasta. Vieläkin suurempaa hämmästystä aiheutti Jaguarin lupaus tuoda auto valmistukseen lähes sellaisenaan.
Matka konseptista sarjatuotantoon vei alle puolitoista vuotta, koska I-Pacen tuotantomalli esiteltiin nyt Geneven autonäyttelyssä. Auton tunnistaa heti omaksi itsekseen, eli tuotantoauto ei juurikaan eroa toissasyksyisestä tutkielmasta. Nokkaa koristaa Jaguarin perinteinen maski sähkötekniikasta huolimatta, ja etuvalot ovat samankaltaiset viirut kuin monissa muissa nyky-Jaggeissa. Myös takavaloissa on selvää sukunäköä esimerkiksi F-Type-urheiluautoon, mutta auton mittasuhteet ovat kaikkea muuta kuin perinteiset.

Polttomoottoritekniikan puuttuminen on mahdollistanut matkustamon venyttämisen pitkälle eteen saakka, ja akselivälillä on mittaa melkein kolme metriä. Tämän pitäisi taata isojen katumaasturien kaltaiset tilat ulkomitoiltaan keskikokoisia kilpailijoita vastaavassa paketissa. Viisipaikkainen I-Pace tarjoaa lähes coupé-henkisestä kattolinjasta huolimatta myös 656 litran tavaratilan, ja takapenkin selkänojat kaatamalla ruuman volyymi kasvaa 1453 litraan.
Takapenkkiläisille luvataan maksimissaan peräti 890 millin polvitilat, mikä on melkoinen suoritus alle 4,7 metrin pituiselta autolta. Painoa sille on siunaantunut peräti 2,1 tonnia, mutta massa on jaettu aivan tasan akselien kesken. Tämän pitäisi kohentaa ajettavuutta, ja I-Pacea mainostetaankin ensimmäiseksi ajajan ehdoilla suunnitelluksi sähköautoksi. Akselit ja ohjaus ovat peräisin Jaggen F-Typestä, joka on saanut kovasti kehuja ajettavuudestaan.
I-Pacea vauhdittaa kaksi Jaguarin omaa käsialaa olevaa sähkömoottoria, joiden voima välitetään etu- ja taka-akselille. Auto on siis tämän myötä nelivetoinen, ja kokonaistehoksi ilmoitetaan hulppeat 400 hevosvoimaa. Vääntöä on puolestaan 696 newtonia, joten suorituskyvyn pitäisi olla kunnossa. Sähkö-crossoverin luvataankin kiihtyvän 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) ainoastaan 4,5 sekunnissa. Virta saadaan 90 kWh:n akkupaketista, ja toimintamatkaksi kerrotaan 480 kilometriä entistä realistisemman WLTP-syklin mukaan.

Akut pystyy lataamaan 45 minuutissa 80-prosenttisesti täyteen 100 kilowatin tasavirtapisteestä, ja kotikäyttöön tarkoitetun seitsemän kilowatin latausboksin avulla sama virtamäärä saadaan ladattua hieman yli 10 tunnissa. 100 kilowatin latauspisteestä pitäisi saada puolestaan 100 kilometrin toimintamatkaan riittävä virtamäärä vain 15 minuutissa. Jaguar lupaa akuille kahdeksan vuoden takuun, jos kahden vuoden tai 34 000 kilometrin huoltoväleistä pidetään kiinni.
Alumiinikorinen I-Pace lähtee kilpasille muun muassa Audin tulevan Q6:n ja Tesla Model X:n kanssa. Jaguariin saakin Teslan kaltaisia etäpäivityksiä ensimmäistä kertaa merkin historiassa, ja varusteluun kuuluu myös muun muassa sähkökäyttöä varten optimoitu navigaattori sekä Amazonin Alexa-virtuaaliavustaja. Auto tulee myyntiin loppuvuodesta, ja lanseerauksen kunniaksi tarjotaan Photon Red -väristä First Edition -erikoismallia. Muut varustetasot ovat S, SE ja HSE.
I-Pacen hinnat alkavat esimerkiksi Saksassa vajaasta 78 000 eurosta, ja summa lienee Suomessakin lähellä tätä sähköautoja suosivan verotuksemme ansiosta.
- Lähde Auto Motor und Sport
Kommentoi Facebookissa