Klassista Ford Mustangia saa pian myös sähköisenä – kori kätkee sisälleen huippumodernia tekniikkaa

Auto on tehty Fordin virallisesti lisensoimaan uustuotantokoriin, joten ulkonäkö ei sisällä suuria yllätyksiä.

Auto on tehty Fordin virallisesti lisensoimaan uustuotantokoriin, joten ulkonäkö ei sisällä suuria yllätyksiä. (Kuva Charge)

Täyssähköinen Mustang on tehty viiden vuosikymmenen takaisiin kuoriin.

AUTOT Vuonna 1964 markkinoille lanseerattu Ford Mustang kohosi nopeasti suursuosioon ja tuli samalla perustaneeksi poniautojen luokan. Villihepo kasvoi 1960-luvun mittaan ponista muskeliautoksi, ja tällä tiellä ollaan edelleen. Tulevaisuus voi kuitenkin tuoda suuria muutoksia myös Mustangille. Automaailmassa on liikkunut nimittäin huhuja jopa ikonin inspiroimasta sähköisestä crossoverista, jota tarjottaisiin perinteisen Mustangin rinnalla.

Kiinnostuneet voivat kuitenkin hankkia jo ensi vuonna täyssähköisen Mustangin, joka on tehty viiden vuosikymmenen takaisiin kuoriin. Asialla on brittiläinen start-up Charge, jonka luomus edustaa korimalliltaan mallivuosien 1967 tai 1968 klassista fastbackia tai avomallia. Auto on tehty Fordin virallisesti lisensoimaan uustuotantokoriin, joten ulkonäkö ei sisällä suuria yllätyksiä.

Mustangia on kuitenkin modernisoitu hillitysti esimerkiksi kirkkailla ledivaloilla, Eleanor-Shelbystä inspiraationsa saaneella maskilla ja helmoilla sekä nykytyylisillä isoilla vanteilla. Niiden takana piilevät kullanvärisillä satuloilla varustetut isot jarrut, jotka pysäyttävät auton huomattavasti alkuperäisiä vauhdinhillitsimiä tehokkaammin.

Asialla on brittiläinen start-up Charge, jonka luomus edustaa korimalliltaan mallivuosien 1967 tai 1968 klassista fastbackia tai avomallia.
Asialla on brittiläinen start-up Charge, jonka luomus edustaa korimalliltaan mallivuosien 1967 tai 1968 klassista fastbackia tai avomallia. (Kuva Charge)

Sisustaakin on modernisoitu oikein urakalla, vaikka esimerkiksi kojelaudan runko näyttäisi olevan edelleen alkuperäinen. Se on kuitenkin saanut sisäänsä täysin digitaalisen mittariston ja tietoviihdejärjestelmän ison ruudun. Muita herkkuja ovat mm. kojelaudan nahkaverhoilu, retrotyylinen kolmipuolainen ratti ja metallipintaiset polkimet.

Chargen luomusta vauhdittaa täyssähköinen voimalinja, joka on kehitetty yhteistyössä Arrival-nimisen spesialistin kanssa. Arrival on tähän asti keskittynyt lähinnä sähköisiin kuorma-autoihin, mutta siltä onnistuvat näköjään muunkinlaiset kulkupelit. Sähkö-Mustangin voimalinja koostuu 64 kWh:n akkupaketista ja sähkömoottoreista, joiden tarkkaa määrää ei ole vielä kerrottu.

Kokonaisteho on sen sijaan jo tiedossa. Sitä riittää 407 hevosvoiman verran, ja maksimivääntö kirjataan peräti 1200 newtonmetriin. Tarjolla on sekä taka- että nelivetoisia versioita, ja suorituskyvyn luvataan olevan suorastaan hurjaa tasoa. Nelivetomalli pinkaisee parhaimmillaan alle 3,1 sekunnissa nollasta sataan, ja toimintasäteeksi kerrotaan noin 200 kilometriä.

Sähköistettyjen klassikkojen tuotantomäärä rajoitetaan 499 yksilöön, ja hinnat alkavat noin 230 000 eurosta. Ensimmäisten asiakkaiden pitäisi saada sähkö-Mustang alleen syyskuussa 2019. Sitä ennen Charge aikoo järjestää testiajotapahtumia muun muassa Lontoossa, New Yorkissa, Los Angelesissa, Tokiossa ja Shanghaissa.

Lue myös: Ford herättää henkiin Mustangin legendaarisen mallinimen – tulossa sähköinen crossover

Kommentoi Facebookissa