Legendaarinen jenkkimerkki Checker tekee paluun

Vanhat Checkerit olivat aina takavetoisia, mutta uusia autoja saa myös nelivetoisina.

Vanhat Checkerit olivat aina takavetoisia, mutta uusia autoja saa myös nelivetoisina. (Kuva Checker)

Uusi Checker ei kuitenkaan valmista enää perinteistä taksimallia.

AUTOT Checker on ehkäpä kaikkein legendaarisin jenkkitaksi, joka on tuttu näky mm. lukuisista vanhoista leffoista. USA:n Kalamazoossa toiminut Checker Motors Corporation valmisti autoja vuodesta 1922 lähtien, ja leijonanosa niistä meni taksimarkkinoille. Tarjolla oli perusmallin lisäksi esimerkiksi pidempiä kuusi- ja kahdeksanovisia sedaneita sekä farmareita, mutta merkin markkinaosuus kutistui ajan saatossa sen verran pieneksi, että lappu jouduttiin laittamaan luukulle vuonna 1982.

Jenkeissä tuli pari vuotta sitten voimaan uusi lakipykälä, joka mahdollistaa vanhojen automallien replikoiden rakentamisen ilman kalliita törmäystestejä tai muita hintavia velvoitteita. Vanhojen autojen kopioita saa siis tehdä ja myydä suhteellisen vapaasti, kunhan valmistumismäärät pysyvät vain tarpeeksi pieninä ja pellin alla on USA:n ympäristöviranomaisten hyväksymä moottori.

Vanhan Chevrolet El Caminon ja Ford Rancheron inspiroima henkilöautopohjainen pick-up on lähes ainutlaatuinen ilmestys nykymarkkinoilla.
Vanhan Chevrolet El Caminon ja Ford Rancheron inspiroima henkilöautopohjainen pick-up on lähes ainutlaatuinen ilmestys nykymarkkinoilla. (Kuva Checker)

Uusi Checker Motor Cars aikoo iskeä tähän saumaan, ja niinpä suunnitteilla on legendaarisen merkin paluu jo ensi vuoden loppupuolella. Tuoretta firmaa luotsaava Steve Contarino kertoo, että Massachusettsissa toimiva yritys entisöi jo nyt vanhoja Checkereitä ja niihin ollaan tarjoamassa erilaisia päivityspaketteja. Tämän lisäksi tarkoituksena on tuoda myyntiin upouusia autoja. Korimalleina nähdään Crossover-niminen lava-auto, sedaniin pohjautuva pick-up ja peräti 12 matkustajaa kuljettava kuusiovinen sedan.

Perinteinen neliovinen taksimalli ei ole siis tekemässä paluuta, koska monet muutkin valmistajat tarjoavat vastaavanlaisia autoja. Vanhan Chevrolet El Caminon ja Ford Rancheron inspiroima henkilöautopohjainen pick-up on sen sijaan lähes ainutlaatuinen ilmestys nykymarkkinoilla, ja samaa voidaan sanoa myös neljän penkkirivin limusiinista. Se soveltuu esimerkiksi hotellivieraiden kuljetukseen pikkubussien sijasta. Uudet Checkerit tehdään täysteräksisen rungon päälle, ja niitä vauhdittaa sekä bensalla että etanolilla käyvä GM:n LS-sarjan veekasi, joka täyttää ympäristöviranomaisten määräykset. Pannun vaihtoehdoksi tarjotaan myös dieselkoneita.

Vanhat Checkerit olivat aina takavetoisia, mutta uusia autoja saa myös nelivetoisina. Lisäksi niissä on levyjarrut joka pyörässä, hammastanko-ohjaus, ledivalot, ensiapupakkaus ja auton mukana matkaava ilmakompressori. Uudet Checkerit muistuttavat vahvasti perinteistä A12-mallia, mutta niissä ei kuitenkaan käytetä vanhoihin autoihin tehtyjä osia. Tuoreet rungot sopivat silti perinnemallien alle, ja noin 40 prosenttia uuden mallin komponenteista menee myös vanhoihin Checkereihin.

Neljän penkkirivin limusiini soveltuu esimerkiksi hotellivieraiden kuljetukseen pikkubussien sijasta.
Neljän penkkirivin limusiini soveltuu esimerkiksi hotellivieraiden kuljetukseen pikkubussien sijasta. (Kuva Checker)

Tulevat Checkerit valmistetaan edeltäjiensä tavoin USA:ssa, ja käsityötä käytetään kuulemma mahdollisimman paljon. Autojen kokoonpanoon kaavaillaan noin 50–100 työntekijää, ja vuosittaiseksi myyntitavoitteeksi kerrotaan jopa 300–500 kuusiovista Checkeriä. Lavamallien osalta tyydytään hieman pienempään tavoitteeseen.

Autojen hintojen suunnitellaan alkavan hitusen alle 50 000 dollarista, mutta lopulliset summat riippuvat vielä Yhdysvaltojen liikenneturvallisuusviranomaisten määräyksistä, jotka koskevat pienten myyntimäärien replikoita. Myös korimuotoilun lopulliset yksityiskohdat vahvistuvat vasta näiden pykälien lukkoon lyömisen jälkeen. Vahvistusta asiaan odotellaan vielä tämän vuoden puolella, minkä jälkeen Checkerin uuden tulemisen pitäisi päästä kunnolla vauhtiin.

Kommentoi Facebookissa