TURVALLISUUS Liikennevirasto kohdistaa tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen tänä vuonna kahdeksan miljoonaa euroa. Koko nelivuotinen ohjelma kattaa 65 kohdetta eli toimenpiteitä 28 miljoonan edestä.
Liikenne- ja viestintäministeriö teki marraskuussa 2017 päätöksen tasoristeysturvallisuuden parantamisohjelmasta, minkä jälkeen Liikennevirasto laati listan parannuskohteista.
– Tämän vuoden aikana parannamme 21 tasoristeystä. Lisäksi on ohjelmoitu saman verran toimenpiteitä ensi vuodelle, mikäli rahoitus toteutuu, kertoo johtaja Magnus Nygård Liikennevirastosta.
Tasoristeyksiä parannetaan tai suljetaan, lisäksi selvitetään satelliittinavigoinnin hyödyntämistä sekä lisätään STOP-merkkejä tasoristeyksiin.
– Vuosille 2020–2021 jää listamme loppujen tasoristeysten parantaminen. Arvioimme, että näillä toimenpiteillä tasoristeysonnettomuuksien määrä vähenee 35:llä kymmenen vuoden aikana, Nygård jatkaa.
Tasoristeysten turvallisuuskartoitus ja toimenpiteiden suunnittelu vie oman aikansa. Liikennevirasto on jo käynnistänyt listan kohteisiin liittyvän suunnittelun.
– Tällä hetkellä karttapalvelussamme näkyy alustavien arvioiden mukaiset toimenpiteet. Kunhan suunnittelu tästä etenee, täsmennämme karttapalveluakin näiden tietojen osalta, ylitarkastaja Jarmo Koistinen sanoo.
Käytännössä joitakin tasoristeyksiä tullaan sulkemaan tiejärjestelyin.
– Toisiin kohteisiin lisäämme valovaroituslaitoksia, huomiolaitteita tai puolipuomilaitoksia. Listallamme on myös tasoristeyksiä, joissa pelkästään näkemäalueen parantamisella pystymme lisäämään turvallisuutta. Yhteen kohteeseemme pohdimme alikulun rakentamista, projektipäällikkö Mikko Heiskanen jatkaa.
Osassa kohteita suunnittelu on jo pitkällä ja töitä päästään käynnistämään, kunhan maa sulaa. Esimerkkinä Lahti-Heinola-rataosa, jossa parannetaan kaikkien 37 tasoristeyksen turvallisuutta tämän vuoden aikana.
Tarkempi tieto tasoristeysohjelman tasoristeyksistä löytyy Liikenneviraston karttapalvelusta. Karttapalvelusta näkee, mitä toimenpiteitä kullekin ohjelmaan kuuluvalle tasoristeykselle on suunniteltu ja millä aikataululla työt pyritään tekemään.
Tasoristeyshankkeen käynnistämistä vauhditti lokakuussa 2017 Raaseporissa tapahtunut puolustusvoimien maastokuorma-auton sekä kiskobussin välinen tasoristeysonnettomuus, joka vaati kuolonuhreja. Päivän Lehti kirjoitti tapahtuneesta muun muassa tässä.
Kommentoi Facebookissa