AUTOT Automaailma kokoontui noin kuukausi sitten maailman suurimpiin kuuluvan Frankfurtin näyttelyn merkeissä, ja tämän kuun lopussa on Tokion vuoro. Joka toinen vuosi järjestettävä Tokion autonäyttely ei kilpaile koollaan Frankfurtin ja muiden jättiläisten kanssa, mutta se on tärkeä show erityisesti japanilaisvalmistajille.
Ne ovat esitelleet Tokiossa uusien tuotantomallien lisäksi konsepteja, jotka ovat olleet välillä kuin tieteisfantasioista repäistyjä. Mazdakin on paljastamassa tänä vuonna kaksi tutkielmaa, jotka vaikuttavat kuitenkin hyvin tuotantovalmiilta. Mazdan ensimmäinen konsepti on merkin omien sanojen mukaan kompaktiluokan hatchback, ja siitä on julkaistu jo yksi tiiserikuva.
Otoksesta selviää, että auto antaa esimakua seuraavasta 3:sta. Muotoilun päälinjat vaikuttavat hyvin samankaltaisilta kuin nykymallissa, mutta mittasuhteet vaikuttavat entistä dynaamisemmilta. Osa tästä menee toki konseptistatuksen piikkiin, mutta todennäköisesti tuotantomallistakin tulee korostetun sporttinen.

Mazdan kompaktiluokan tutkielmassa esitellään myös merkin uutta SkyActiv-X-moottoriteknologiaa, joka tulee pikapuoliin tuotantoautoihinkin. Puristuspainesytytyksellä varustettu bensamoottori on sen verran kova uutuus, että sille on omistettu jopa oma osastonsa Mazdan ständillä. Tokiossa esiteltävä hatchback-konsepti kertoo muutenkin japanilaisten seuraavan sukupolven SkyActiv-perusrakenteesta, jonka avulla pyritään entistä parempaan taloudellisuuteen mm. keveyden kautta.
Mazdan toinen uutuusmalli Tokiossa on neliovinen sporttikonsepti, jota mainostetaan muotoilututkielmana. Merkki kertoo, että se on tässä suhteessa jopa merkityksellisempi kuin vuonna 2011 lanseerattu ensimmäisen sukupolven CX-5. Katumaasturin myötä esiteltiin nykyinen Kodo-muotokieli, jossa ollaan nyt ilmeisesti siirtymässä seuraavalle tasolle.

Urheilututkielmasta julkaistu tiiserikuva kertoo, että autossa on pitkä nokka ja lyhyt perä. Tämä voisi viitata takavetorakenteeseen, jolloin konsepti antaisi esimakua uudesta RX-8:sta. Wankelmoottorisen sportti-Mazdan paluusta on huhuttu jo pitkään, ja kiertomäntämoottorilla varustettua konseptia on povattu juuri Tokion autonäyttelyyn monen muunkin uuden japsiurheiluauton kanssa.
Mazda esittelee Tokiossa myös CX-8-nimeä tottelevan ison katumaasturin, joka on jäämässä ainakin aluksi vain Japanin kotimarkkinoiden yksinoikeudeksi. Lisäksi näytteillä on erikoismalli ikonisesta MX-5-roadsterista. Kaksipaikkaisen avon Red Top -nimistä spesiaaliversiota koristaa kirsikanpunainen kangaskatto ja punaruskea sisusta. Uutuustarjonnan täydentää 2-pikkuautosta kehitetty erikoiserä, joka on saanut Noble Crimson -nimen.
Kommentoi Facebookissa