Miehet kokevat olevansa autoilun asiantuntijoita – ja haluavat ajaa BMW:llä

Laimeimmin autoiluun suhtautuvia merkki ei puolestaan kiinnosta; he ajavat autolla, jos sillä täytyy ajaa.

Laimeimmin autoiluun suhtautuvia merkki ei puolestaan kiinnosta; he ajavat autolla, jos sillä täytyy ajaa. (Kuva Fotolia)

Tutkimuksen mukaan autoilu paljastaa suomalaisten erilaiset elämänasenteet.

ELÄMÄNASENTEET Laajassa auton ostamista, omistamista ja käyttöä koskevassa tutkimuksessa on löydetty suomalaisista kuusi toisistaan erottuvaa segmenttiä: turvallisuushakuiset, asiantuntijat, verkossa asioijat, tilaa toivovat, uutta haluavat, julkisen liikenteen suosijat. Tutkimuksen tehnyt Insight360 tutkii ja luokittelee suomalaisia suhteessa erilaisiin elämänalueisiin.

Naisia ja miehiä löytyy kaikista segmenteistä. Miehistä suurempi osa kokee olevansa asiantuntijoita, kun turvallisuushakuisista puolestaan huomattava enemmistö on naisia. Muuten sukupuolten välistä eroa autoilussa on vaikea löytää.

Näistä kahdesta segmentistä löytyy muitakin kiinnostavia eroja: autoilun asiantuntijoiksi itsensä kokevat haluavat elää mielihalujensa vallassa, turvallisuushakuiset sen sijaan ovat kiinnostuneempia toisten ihmisten hyvinvoinnista. Mielihalut johtavat myös toimintaan: autoilun asiantuntijat suunnittelevat auton hankintaa seuraavan vuoden aikana kaksi kertaa useammin kuin muut.

Autoiluun liittyviä tunteita voidaan myös heijastella suhteella BMW:hen. Suurimmalla tunteella autoiluun suhtautuvat ja siitä nautintoa saavat ajavat tai ainakin haluaisivat ajaa kyseisellä saksalaismerkillä. Laimeimmin autoiluun suhtautuvia merkki ei puolestaan kiinnosta; he ajavat autolla, jos sillä täytyy ajaa, ja etsivät vaihtoehtoja julkisesta liikenteestä, kävelystä ja pyöräilystä.

Autoalan näkökulmasta julkisen liikenteen suosijat on silti hyvin kiinnostava joukko, sillä viidennes heistä harkitsee uudenlaisia auton omistamisen tapoja, esimerkiksi yhteiskäyttöautoa. Lisäksi he valitsevat uuden auton – koska he suhtautuvat vähäpäästöisyyteen suurella tunteella.

Julkisen liikenteen suosijat mielletään usein pääkaupunkiseudun nuoriksi kaupunkilaisiksi. Heitä on kuitenkin kaikkialla maassa kaikista ikäryhmistä ja lähes kaikista tuloluokista. Vain kaikkein rikkaimmat puuttuvat ryhmästä. Julkisen liikenteen suosimiseen liittyvät vahvasti kävely ja pyöräily, jotka korostuvat myös työmatkaliikenteessä.

Julkisen liikenteen suosiminen ei selity suinkaan autottomuudella, sillä yli puolella segmentin jäsenistä on taloudessaan ainakin yksi auto. Autoilu vain koetaan hyvin kaukaiseksi ja epäkiinnostavaksi.

Kaikkiaan suomalaiset uskovat autojen määrän kasvavan edelleen. Seuraavan vuoden mittaan auton harkintaa harkitsee joka neljäs suomalainen. Mutta harkinta on hyvin erilaista. Uutta haluavat kaipaavat auton lisäksi laadukasta autokaupan palvelua, huoltoa sekä huoltopisteitä.

Tilan tarvitsijat eivät kaipaa tietoa autoista tai elämyksiä ajamisesta, he vain haluavat ratkaista tila- ja kuljetustarpeen. Siihen sopii monenlainen käytettykin ajokki.

Kommentoi Facebookissa