RALLI Tommi Mäkinen hallitsi 1990-luvun lopulla rallin MM-sarjaa. Hän voitti neljä maailmanmestaruutta putkeen 1996-1999. Kukaan muu suomalaisajaja ei ole voittanut neljää perättäistä mestaruutta.
Mäkisen neljästä mestaruudesta ikimuistoisin on vuodelta 1998. Tuolloin hän oli keskeyttänyt kauden päätöskilpailussa Britannian RAC-rallissa avauspäivänä ajauduttuaan öljyläikästä betoniesteeseen. Sen jälkeen Carlos Sainzille riitti mestaruuteen kaksi pistettä.
Kisan päätöshetkillä Mäkinen oli lähdössä kotiin ja antoi YLE:lle kauden viimeistä tv-haastatteluaan. Kesken haastattelun hän sai veljeltään Tuomolta puhelun, jossa kerrottiin, että Sainzin Toyota Corolla oli syttynyt juuri ennen maalia palamaan ja Sainz oli joutunut keskeyttämään.
”Mitää, Carloksen auto on syttynyt palamaan? Ihan totta. Peli on selvä.”
Mäkisen reaktio tv-kameroiden edessä on suomalaisen autourheilun ikimuistoisimpia hetkiä.
Vuonna 1964 syntynyt Mäkinen ajoi ensimmäisen rallikilpailunsa 1985 Nokialla junioriluokassa. Hänen esityksensä rallikilpailuissa herättivät 1980-luvulla paljon huomiota. 1988 Mäkinen voitti N-ryhmän Suomen mestaruuden.
Mäkinen rahoitti kilpailutoimintaansa velkarahalla ja ajautui talousvaikeuksiin. Maailmanmestari Juha Kankkunen ja managerilegenda Timo Jouhki tulivat apuun ja loppu onkin historia.
Suuren yleisön tietoisuuteen Mäkinen nousi 1994 voitettuaan Jyväskylän suurajot. Ford tarjosi hänelle ex-mestari Massimo Biasionilta vapaaksi jäänyttä autoa ja Mäkinen tarttui tilaisuuteen. Jyväskylässä hän teki lopullisen läpimurtonsa.
F1-legenda Keke Rosberg arveli Ruutulippu-kirjassa 1993, ettei Suomesta olisi tulossa uusia rallitähtiä. Keke on monessa asiassa osunut oikeaan, mutta tällä kerralla hänen arvionsa meni totaalisesti pieleen ja vuotta myöhemmin julkaistussa seuraavassa Ruutulippu-kirjassa Keke myönsikin olleensa väärässä.
Mäkinen siirtyi 1995 Mitsubishin kuljettajaksi. Ensimmäinen kausi epäonnistui, mutta sen jälkeen alkoikin mestaruusputki.
Kaudella 1996 ajettiin vain yhdeksän MM-rallia, joista Mäkinen voitti viisi. Seuraavalla kaudella 1997 Mäkinen voitti 14 MM-rallista vain neljä, mutta keskeytyksiäkin tuli vain kolme. Colin McRae hävisi hänelle mestaruuden yhdellä pisteellä.
Mäkisen kartanlukijana kahdessa ensimmäisessä mestaruudessa toimi Seppo Harjanne, joka muistetaan myös Timo Salosen kartturina mestaruuskaudelta 1985. Kahdessa jälkimmäisessä mestaruudessa Mäkiselle luki nuotteja Risto Mannisenmäki.
Legendaarisen kauden 1998 alkupuolisko meni Mäkiseltä pieleen Ruotsin rallin voittoa lukuun ottamatta. Kauden toisella puoliskolla meno muuttui. Mäkinen voitti loppukaudesta kolme perättäistä kisaa ja mestaruus siis ratkesi Mäkisen eduksi, kun Sainzin auto syttyi kauden loppumetreillä palamaan.
Mäkinen voitti mestaruuden myös 1999. Mestaruutta häneltä ei vienyt edes Safari-rallin kakkostilan menetys hylkäyksen takia.
Keniassa Mäkinen oli pysähtynyt reitin varrelle vaihtamaan rengasta. Avuliaat paikallisasukkaat auttoivat mielellään, mutta Mäkinen ei olisi apua halunnut, koska säännöt kielsivät ulkopuolisen avun. Toyota teki protestin ja Mäkinen hylättiin.
Suomessa tehtiin 1998 ja 1999 huikeaa moottoriurheiluhistoriaa. Mika Häkkinen voitti kaksi peräkkäistä Formula ykkösten maailmanmestaruutta ja Mäkinen oli näinä molempina vuosina rallin maailmanmestari.
– Meillä on Mikan kanssa tällainen perinne, kommentoi Mäkinen Linnan juhlissa 1999.
Enempää mestaruuksia kumpikaan ei kuitenkaan voittanut. Häkkinen jäi F1-sarjassa 2000 hopealle ja Mäkinen rallin MM-sarjassa viidenneksi. Viimeisellä Mitsubishi-kaudellaan 2001 Mäkinen oli MM-sarjassa kolmas.
Vuosina 2002-03 Mäkinen kilpaili Subarulla, mutta ei enää menestynyt. Hän oli voittanut jo niin paljon, ettei motivaatiokaan ollut enää korkeimmillaan.
Viimeisen MM-rallivoittonsa Mäkinen saavutti Monte Carlossa 2002. Se oli hänelle tästä klassikkokisasta neljäs perättäinen. Kukaan muu suomalaisajaja ei ole pystynyt moiseen.
Lopetettuaan kilpauransa 2003 jälkeen ei Mäkinen ralliautoilua suinkaan jättänyt. Hän pyöritti Tommi Mäkinen Racing -yritystään. Kaudesta 2017 lähtien Mäkisen yritys on vastannut rallin MM-sarjassa Toyotan tehdastallitoiminnasta hyvällä menestyksellä.
Mäkisen ura tallipäällikkönä toi mestaruuden 2019. Sen ajoi Toyotalla Ott Tänak.
Suomessa rallilegendoja riittää. On mielipidekysymys, kuka heistä on paras. Eri aikakausien kuskeja on muutenkin vaikeaa verrata toisiinsa.
Mäkisen lisäksi neljä maailmanmestaruutta suomalaisajajista on voittanut Juha Kankkunen. Timo Mäkinen ja Hannu Mikkolakin olisivat mahdollisesti voittaneet neljä mestaruutta, jos kuljettajien MM-sarjaa olisi ajettu ennen vuotta 1979.
Mäkinen on joka tapauksessa yksi kaikkien aikojen merkittävimmistä suomalaisista rallikuskeista. Tallipäällikkönä hän on historian menestynein suomalainen.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Juha Kankkunen on ainoa Suomen vuoden urheilijaksi valittu rallikuski
Kommentoi Facebookissa