AUTOT Saksalaisbrändi Opel ehti olla amerikkalaisjätti GM:n omistuksessa lähes 90 vuotta, kunnes jenkkien kärsivällisyys pitkään tappiota tuottanutta Opelia kohtaan loppui. Seuraavaksi isännäksi ilmoittautui ranskalainen PSA, jonka omistukseen Opel liitettiin viime vuonna. Tuolloin saksalaismerkki julkaisi Pace!-nimisen uuden strategiansa, ja nyt Opel kertoi tulevasta tuoteoffensiivistaan.
Se polkaistaan käyntiin sähkön voimin, koska ensimmäisenä on tulossa Corsan täyssähköversio. Se lanseerataan markkinoille jo ensi vuonna ilmeisesti samaan aikaan pikkuautoluokan kestosuosikin seuraavan sukupolven polttomoottorimallien kanssa. Sähköversio nimetään todennäköisesti eCorsaksi, ja auto tehdään PSA:n kehittämälle perusrakenteelle. Samalta pohjalta on tulossa esimerkiksi Peugeot 208:n seuraava sukupolvi, joten synergiaetuja on luvassa.
Niitä on tulossa myös sähköisen voimalinjan osalta, koska Peugeotkin kehittää 208:sta täyssähköisen mallin. Siinä käytetään hyvin todennäköisesti yhteisiä osia tai jopa samaa voimanlähdettä kuin eCorsassa kustannusten säästämiseksi. PSA-konsernin kannattaa tehdä kaikki pikkuautonsa saman perusrakenteen varaan, jota hyödynnetään myös Citroëneissa ja luksusbrändi DS:n malleissa.

Opelin tavoitteena on tuoda seuraavien kahden vuoden aikana peräti kahdeksan uutta mallia markkinoille. Corsan ja sen sähköversion jälkeen tulossa on keskikokoisen Grandland X -crossoverin pistokehybridimalli, joka on ensimmäinen laatuaan Opelin valikoimassa. Tätäkin autoa odotellaan myyntiin jo ensi vuonna, koska tekniikka löytyy suoraan PSA-konsernin hyllystä. Grandland X on nimittäin tehty samalle pohjalle kuin Peugeot 3008, joten Opelin pistokehybridissä hyödynnetään todennäköisesti Pösön crossoverin Hybrid4-mallista tuttua tekniikkaa.
Pariisin autonäyttelyssä viime kuussa esiteltyä 3008 Hybrid4:ää vauhdittaa 1,6-litraisesta bensakoneesta ja kahdesta sähkömoottorista koostuva voimalinja, jonka kokonaisteho on peräti 300 hevosvoimaa. Yksi sähkömoottori on sijoitettu taka-akselille, ja toinen niistä on integroitu auton kahdeksanpykäläiseen automaattivaihteistoon. Tällä ratkaisulla on saatu toteutettua myös neliveto, jonka turvin Peugeotin ja vastaavan Opelin pitäisi kiihtyä vain 6,5 sekunnissa nollasta sataan. 13,2 kWh:n akkupaketista saadaan tarpeeksi virtaa jopa 50 kilometrin sähköiseen toimintasäteeseen uusien WLTP-normien mukaan mitattuna.
Sähkö-Corsan ja Grandland X:n pistokehybridimallin jälkeen Opelilta on tulossa kaksi sähköistettyä autoa vuonna 2020. Ne ovat osa merkin uutta strategiaa, jonka mukaan vuonna 2024 jokaisesta uudesta Opelista pitäisi olla tarjolla myös sähkön voimin liikkuva versio. Merkin toimitusjohtaja Michael Lohscheller kertoi, että Opel pystyy näin saavuttamaan EU:n asettamat tiukat hiilidioksidipäästörajat.
Opel on toiminut historiansa aikana lähinnä Euroopan markkinoilla, mutta tähänkin on tulossa nyt muutos. Grandland X:ää aletaan nimittäin valmistaa vielä tässä kuussa Namibiaan rakennetussa uudessa tehtaassa Afrikan markkinoille. Vaikka saksalaisbrändin toiminnot nidotaan entistä vahvemmin yhteen PSA-konsernin ranskalaismerkkien kanssa, Michael Lohscheller lupaa merkin identiteetin säilyvän. Opelin pitäisi siis pysyä saksalaisena ja sisarbrändi Vauxhallin brittiläisenä.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa