RAJATARKASTUKSET Matkustajamäärät ovat viime vuosina olleet kovassa, jopa lähes 20 prosentin kasvussa Helsinki-Vantaan lentoaseman ulkorajaliikenteessä. Tämä aiheuttaa Rajavartiolaitokselle jatkuvia resursoinnin lisäystarpeita rajatarkastuksiin.
Rajatarkastuksen prosesseja on samalla jatkuvasti kehitetty ja esimerkiksi ABC-rajatarkastusautomaatit – Automated Border Control – ovat osaltaan mahdollistaneet lisääntyneiden matkustajavirtojen sujuvan käsittelyn lentoasemalla. Rajatarkastusautomaatteja voivat käyttää kaikki Euroopan unionin, Euroopan talousalueen sekä Sveitsin ja Liechtensteinin kansalaiset.
Rajavartiolaitos aloitti ensimmäisten automaattien kokeilun Helsinki-Vantaan lentokentällä jo vuonna 2008. Vuonna 2018 jo lähes 2,5 miljoonaa matkustajaa eli jo noin 40 prosenttia ulkorajan kokonaismatkustajamäärästä käyttikin rajatarkastusautomaatteja ylittäessään ulkorajan. Nousun taustalla ovat muun muassa Rajavartiolaitoksen ja Finavian tehostettu matkustajaohjaus ja neuvonta rajatarkastuksissa sekä se, että automaattien käyttöön oikeutetut matkustajat ovat yhä paremmin tottuneet automaatteihin.
Suomenlahden merivartiosto havaitsi Helsinki-Vantaan lentoasemalla vuoden alussa kuitenkin myös rajatarkastusautomaatin väärinkäytöksiä, joissa henkilöt syyllistyivät lievään valtionrajarikokseen.
Ensimmäisessä tapauksessa 4.1.2019 rajavartija sai tiedon henkilöstä, joka oli hypännyt rajatarkastusautomaatin ovien yli. Asia todennettiin valvontakameroiden tallenteista. Partiot lähtivät etsimään kyseistä henkilöä ja hänet tuotiin Rajavartiolaitoksen tiloihin asian selvittämiseksi. Henkilölle kirjoitettiin sakko lievästä valtionrajarikoksesta.
Toisessa tapauksessa rajatarkastusautomaatilla tavattiin 5.1.2019 kaksi Suomen kansalaista, jotka yrittivät samaan aikaan automaatista. Toinen henkilöistä näytti passia lukijaan, jolloin portti aukesi ja molemmat menivät samaan aikaan automaattiin ja repivät voimalla uloskäyntiportin ovet auki. Myös näille henkilöille kirjoitettiin sakot lievästä valtionrajarikoksesta.
Kone ei nähtävissä olevassa tulevaisuudessa edelleenkään korvaa ihmistä. Kaikki jatkoselvittelyt puhuttamisineen, pääsyn epäämiset, käännytykset ja laittomuuksiin puuttumiset vaativat jatkossakin hyvin koulutettuja rajaturvallisuuden ammattilaisia, jotta rajaturvallisuus lentoasemalla säilyisi korkealla tasolla.
Lisäksi muiden maiden kuin EU, ETA sekä Sveitsin ja Liechtensteinin kansalaisten automatisoitu rajatarkastus ei ole vielä EU-lainsäädännössä mahdollista. Rajatarkastukset ovat kuitenkin EU:ssa voimakkaan kehitystyön kohteena ja ulkorajaliikenteen rajatarkastukset tulevat muuttumaan 2020-luvun alkupuolella, jolloin rajatarkastuksissa siirrytään biometristen tunnisteiden käyttöön ja esimerkiksi passien leimaamisesta luovutaan kokonaan.
Tämä mahdollistaa myös muidenkin kuin yllä mainittujen maiden kansalaisten rajatarkastuksien nykyistä suuremman automatisoinnin.
- Lähde Rajavartiolaitos
Lue myös: Laiton maahantulo Suomeen on säilynyt maltillisena – aiempaa enemmän väärennettyjä asiakirjoja
Kommentoi Facebookissa