VALVONTALENNOT Rajavartiolaitos on saanut Euroopan meriturvallisuusvirastolta EMSA:lta – European Maritime Safety Agency – käyttöönsä itävaltalaisen Schiebelin valmistaman miehittämättömän ilma-aluksen operatiivisiin valvontatehtäviin loppukesän ajaksi.
Ilma-alus on malliltaan Camcopter S-100 ja muistuttaa tavanomaista helikopteria. Se on lähes 200-kiloinen kopteri, jonka propelliväli on noin 3,4 metriä. Camcopteria on käytetty heinäkuun ajan erityyppisissä valvontatehtävissä Suomenlahden alueella. Pääpaino toiminnassa on ollut pääkaupunkiseudun edustalla. Operointi tapahtuu Porkkalan merivartioasemalta.
Heinäkuun lopussa Camcopter siirtyy Länsi-Suomen merivartioston alueelle Nauvon ja Maarianhaminan merivartioasemille. Lokakuussa se saapuu vielä takaisin Suomenlahden merivartiostoon, Kotkan merivartioasemalle. Operaation kokonaiskesto on yhteensä neljä kuukautta.
Camcopterin lennätyksestä vastaa Schiebelin oma henkilöstö ja operaation kustannuksista puolestaan vastaa EMSA.
– Rajavartiolaitoksen tehtävänä on operatiivisen toiminnan suunnittelu lentotehtävien annon muodossa sekä lennätyksen kokonaisturvallisuudesta huolehtiminen, kertoo luutnantti Janne Ruuskanen Suomenlahden Merivartiostosta.
Pienempiä miehittämättömiä ilma-aluksia Rajavartiolaitoksella on ollut käytössään jo aiemmin. Niiden etuna on ollut, ettei lennättämiseen ole tarvinnut hakea erillistä lupaa tai aluevarauksia.
– Camcopter on kokonsa ja ominaisuuksien puolesta rinnastettavissa jo pienkoneisiin, joten toimintaa varten on ollut tarve perustaa oma ilmailun vaara-alue, Ruuskanen kertoo.
Juttuvinkki: Monen roolin merivartija on koulutettu auttamaan – ”Mitään ei jätetä sattuman varaan”
Alue kattaa koko Suomenlahden sekä jatkuu Saaristomerellä aina Uudenkaupungin tasalle saakka. Alue on jaettu pienempiin osa-alueisiin, joita otetaan käyttöön tarpeen mukaan. Optimiolosuhteissa Camcopterin pystyy lähettämään jopa sadan kilometrin päähän lennättäjästään, jolloin valvottava alue on kooltaan melko kattava.
Kahden kilometrin lentokorkeudesta operoitaessa kohteita havaitaan myös kymmenien kilometrien päästä, jolloin valvottava alue kasvaa entisestään. Ilmassa kopteri pysyy yhtäjaksoisesti kuudesta seitsemään tuntia. Vaikka Camcopter ei pärjää suorassa vertailussa Dornier-valvontalentokoneelle, tuo se silti lisäarvoa Rajavartiolaitoksen toiminnalle.
– Puhutaan kuitenkin täysin eri kokoluokan järjestelmistä, Ruuskanen huomauttaa.
Camcopter on kokonsa puolesta huomattavasti taloudellisempi kuin perinteinen lentokone tai helikopteri ja sen avulla pystytään tarkastamaan kohteita nopeasti sekä hyvin matalalla kynnyksellä.
– Ilma-aluksella suoritettava kohteen etsintä tai tunnistaminen vapauttaa pintayksiköiden resursseja myös muihin tehtäviin. Ihmisen tekemää työtä se ei voi syrjäyttää, mutta se voi kuitenkin nopeuttaa hädässä olevan löytymistä.
Kommentoi Facebookissa