Rallin MM-sarja pelastui – tilanne ei silti ole kehuttava

Sebastien Ogier voitti koronakaudella 2020 rallin maailmanmestaruuden

Sebastien Ogier voitti koronakaudella 2020 rallin maailmanmestaruuden. (Kuva AOP)

Rallin MM-sarjan nykyiset kolme tallia jatkavat 2022-2024, kun sarja siirtyy hybriditeknologiaan.

RALLI Rallin MM-sarjassa siirrytään vuonna 2022 hybridiaikakaudelle. Muutos on välttämätön sarjan hengissä pysymisen kannalta.

Sarjan toiminta on turvattu ainakin muutamaksi vuodeksi. Kansainvälinen Autoliitto FIA vahvisti tällä viikolla, että kaikki nykyiset WRC-tallit, eli Toyota, M-Sport Ford ja Hyundai ovat sitoutuneet sarjaan vuosiksi 2022-2024.

Toyotan ja M-Sportin vahvistukset tulivat jo aiemmin. Nyt Hyundaikin on vahvistanut jatkavansa ainakin kolmen kauden ajan.

Korealaisvalmistaja Hyundain huhuttiin vetäytyvän MM-sarjasta. Sen päätös jatkosta on rallin MM-sarjalle hyvin helpottava uutinen.

Mikäli Hyundai olisi vetäytynyt sarjasta, olisi Toyotakin todennäköisesti harkinnut mukanaoloaan uudelleen. Rallin MM-sarja olisi näivettynyt pahasti, jos kunnollista kilpailua ei olisi ollut.

Autoteollisuus elää 2020-luvulla merkittävää muutosvaihetta. Sähköautot saattavat syrjäyttää polttomoottorikäyttöiset autot hyvinkin pian.

Rallin MM-sarjaan autonvalmistajat panostavat kahdesta syystä. Sarja palvelee autonvalmistajia markkinoinnin ja tuotekehityksen osalta.

Rallin MM-sarjan näkyvyys on maailmalla kuitenkin vähäinen. Siksi vain muutama tehdastalli on innostunut olemaan sarjassa mukana. Ja Hyundaille sekä Toyotalle tärkeintä sarjassa on teknologian kehittäminen.

Tilanne ei ole sikäli uusi. Vuonna 1997 Juha Kankkunen kritisoi sarjaa, kun mukana oli vain neljä tehdastallia, Ford, Toyota, Subaru ja Mitsubishi.

2000-luvulla mukana oli MM-sarjassa oli saman kauden aikana parhaimmillaan kahdeksan eri autonvalmistajaa. Peugeot, Citroen, Seat, Suzuki, Hyundai ja Skoda kokeilivat kaikki onneaan.

Tilanne muuttui radikaalisti 2008 alkaneen finanssikriisin takia. 2009 ainoina tehdastalleina olivat mukana Citroen ja Ford.

2010-luvulla Volkswagen dominoi sarjaa 2013-2016, kunnes vetäytyi päästöskandaalinsa aiheuttamien taloushaasteidensa takia. Citroen vetäytyi tehdastallitoiminnasta kauden 2019 jälkeen.

Vähäisten osanottajamäärien takia rallin MM-sarjan suosio on polkenut paikallaan. Ymmärrettävää on, ettei sarja jaksa innostaa, jos maailmanmestaruudesta taistelee vain kaksi automerkkiä.
Sarja tarvitsisi ainakin viisi tasavahvaa tehdastallia. Mielellään enemmänkin.

Hybriditekniikka kasvattaa kuluja. FIA kuitenkin toivoo, että Toyota ja Hyundai saisivat uusia haastajia.

Koronapandemian takia haasteet ovat tietenkin suuret. On todennäköistä, ettei uusia tehdastalleja nähdä MM-sarjassa ainakaan parin seuraavan kauden aikana.

Rallin MM-sarjan kaudesta 2021 on takana kaksi kilpailua, Monte Carlon ja Rovaniemen rallit. Sarjaa johtaa Toyotalla kilpaileva Kalle Rovanperä.

Seuraava MM-osakilpailu ajetaan Kroatiassa 22.-25. huhtikuuta. MM-sarjan ohjelmassa Kroatian MM-ralli on ohjelmassa ensimmäistä kertaa.

Teksti Otto Palojärvi

Lue myös: Kalle Rovanperä toiseksi Rovaniemellä – uran parhaalla tuloksella MM-kärkeen

Kommentoi Facebookissa