LÄNSIMETRO Pitkään ja hartaasti odotettu Länsimetro liikkuu sittenkin, kun ensimmäinen metrojuna lähti liikkeelle tänä aamuna klo 5.09 Espoon Matinkylästä kohti Helsinkiä. Innokkaimmat olivat saapuneet asemille jonottamaan jo aamuyöstä.
Matinkylässä ensimmäistä metromatkaa odotteli lopulta satoja ihmisiä, joista 200 ensimmäistä sai lahjaksi oranssin metrologolla varustetun kassin. Myös monet matkustajista olivat pukeutuneet oranssiin.
– Vähän on karnevaalimeininki, kommentoi väenpaljoudesta yllättynyt metrojunan kuljettaja STT:lle.
Länsimetroa on rakennettu pitkään ja hartaasti – sekä kalliisti. Kun kymmenenkunta vuotta sitten Espoon poliitikot valitsivat kaupungin tulevaisuuden liikenneratkaisuksi metron, hinnaksi uumoiltiin vain 450 miljoonaa euroa. Kaksi vuotta myöhemmin, kun vuonna 2008 Espoon ja Helsingin kaupunginvaltuustot hyväksyivät suunnitelman, hinta oli noussut 714 miljoonaan euroon.
Lopullinen hinta tulee olemaan reilusti yli miljardin. Hankkeesta on teetetty selvitysraportteja ja tilintarkastuksia, jotka on pääosin salattu julkisuudelta. Liikennöinnin piti alkaa viime vuoden elokuussa, ja aloitusta siirrettiin useaan otteeseen. Päivän Lehti on kirjoittanut kivikkoisesta hankkeesta muun muassa tässä.
Kun nyt metrolinja Ruoholahdesta Matinkylään avattiin, samalla matkustajille avautui kahdeksan uutta asemaa – kaksi Helsinkiin ja kuusi Espooseen. Uusi osuus kulkee kokonaisuudessaan maan alla. Metro kulkee ruuhka-aikaan Tapiolan ja Itäkeskuksen välillä kahden ja puolen minuutin välein.
Kahdesta metrolinjasta toinen kulkee väliä Matinkylä-Vuosaari, toinen väliä Tapiola-Mellunmäki. Idän suunnassa joka toinen juna ajaa Mellunmäkeen ja joka toinen Vuosaareen. Espoossa taas joka toinen juna kääntyy takaisin Tapiolassa ja joka toinen jatkaa Matinkylään. Liikennöinti alkaa arkisin ja lauantaisin noin aamuviideltä ja sunnuntaisin tuntia myöhemmin, metrojunien kulku lakkaa illalla noin kello 23.30.
Vaikka metro kulkee maan alla, sillä on vaikutus myös siihen, mitä tapahtuu maan päällä. Suuria rakennusprojekteja on käynnissä lähes kaikkien uusien metroasemien ympäristöissä. Metron uuden osuuden varrelle rakennetaan myös uusia liityntäpysäköintipaikkoja niin autoille kuin pyörillekin.
Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuus on seuraava seitsemän kilometriä pitkä rakennusvaihe, jonka avautumista voidaan jännittää jatkossa.
- Video miltä näyttää, kun suomalaiset pääsevät vihdoin ensimmäisen Länsimetron kyytiin
Kommentoi Facebookissa