AUTOT VW-konsernin päästöskandaalin julkitulosta on kulunut jo 2,5 vuotta. Dieseleiden kysyntä on laskenut tänä aikana melkoisesti, ja Volkswagen on ilmoittanut panostavansa lähivuosina todella voimakkaasti sähköön. Jos suunnitelmat käyvät toteen, VW-konsernista tulee maailman suurin valmistaja myös sähköautojen osalta.
Sähköautoja ei suunnitella pelkästään emomerkki Volkswagenin mallistoon, vaan myös konsernin muut brändit saavat niistä osansa. Esimerkiksi Skoda kertoi jo hyvän aikaa sitten, että tšekeiltä on tulossa 10 sähköistettyä autoa vuoteen 2025 mennessä. Niistä kuuden on ilmoitettu olevan täyssähköisiä, ja neljän pitäisi olla hybrideitä.
Nyt Skoda täsmensi vielä suunnitelmiaan. Merkin toimitusjohtaja Bernhard Maier ilmoitti, että näistä puolet on tulossa jo seuraavien kahden vuoden aikana. Yksi jo vahvistetuista uutuuksista on ison Superb-sedanin pistokehybridiversio, joka on ensimmäinen lajiaan Skodan merkin alla. Autossa hyödynnetään samaa tekniikkaa kuin Volkswagen Passatin GTE-mallissa, joka on ollut myynnissä jo pari vuotta.
Hybridi-Superbia vauhdittaa siis 1,4-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä, joka tuottaa vajaan 220 hevosvoiman kokonaistehon. Se välitetään pelkästään etupyörille Passatin tavoin. Skodan ensimmäinen täyssähköauto on puolestaan Citigo-miniauton pohjalta tehtävä Citigo-e, joka toimii sisarmallina VW:n vastaavalle e-Upille ja Seatin e-Miille. Sähköversion on tarkoitus vauhdittaa Citigon myyntiä, joka on jäänyt viime vuosina varsin laimeaksi.
Kolmas sähköuutuus on Vision E -nimisen SUV:n tuotantoversio. Täyssähköinen katumaasturi osuu kokonsa puolesta Karoqin ja Kodiaqin väliseen aukkoon, ja se on tulossa markkinoille vuonna 2020. Auto tehdään muiden VW-konsernin tulevien sähkömallien tavoin niitä varten luodulle upouudelle MEB-perusrakenteelle, joka mahdollistaa paljon tehokkaamman tilankäytön perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuna.
Vuoteen 2020 mennessä lanseerattavista viidestä sähköistetystä mallista kaksi on vielä hämärän peitossa. Ne molemmat ovat todennäköisesti pistokehybridejä, jotka tehdään MQB-pohjalevylle Superbin tavoin. Bernhard Maier on jo aiemmin vihjannut, että toinen näistä uutuuksista olisi ison Kodiaq-katumaasturin pistokehybridimalli. Se saa luultavasti seuraa pykälää pienemmän Karoqin pohjalta tehdystä vastaavasta versiosta.
Lisäksi Skoda esitteli äskeisessä Geneven autonäyttelyssä Vision X -nimisen crossover-konseptin, jossa hyödynnetään paineistettua maakaasua ja sähköä käyttävää hybridiratkaisua. Skoda ei voi kuitenkaan lähteä yksinään kehittämään tällaista tekniikkaa, vaan VW-konsernin muidenkin merkkien pitäisi innostua kaasuhybrideistä.
Myös Skodan sähkömallien nimeämislogiikka on vielä auki. Merkki ei ole nimittäin vielä päättänyt, luodaanko niitä varten oma alabrändinsä esimerkiksi Volkswagenin ID:n tavoin vai saavatko sähköauton vain oman mallinimensä muiden Skodien tyyliin.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa