AVARUUSMATKAT Suomen kansallinen laki avaruustoiminnasta tuli voimaan tammikuun lopussa. Vastaava kansallinen lainsäädäntö on EU-maista myös Ruotsilla, Tanskalla, Itävallalla, Belgialla, Hollannilla, Iso-Britannialla ja Ranskalla.
– Yksityinen avaruustoiminta kehittyy Suomessa kovaa vauhtia. Sen vuoksi tuli tarpeelliseksi asettaa lainsäädöllä puitteet toiminnan lainmukaisuudelle, turvallisuudelle ja liiketoimintamahdollisuuksille, lakimies Maija Lönnqvist työ- ja elinkeinoministeriöstä toteaa.
Avaruustoiminta on uuden lain mukaan luvanvaraista. Valtion vastuuta rajoitetaan säätämällä toiminnanharjoittajan vahingonkorvausvastuusta ja valtion takautumisoikeudesta. Päivän Lehti kirjoitti uudesta laista tässä.
TEM:n tehtäväksi tuli toimia avaruustoiminnan lupa- ja valvontaviranomaisena sekä avaruusesineiden rekisterin ylläpitäjänä. Tavoitteena on luoda sujuva lupaprosessi, joka varmistaa yrityksille koituvan hallinnollisen taakan pysymisen mahdollisimman pienenä.
Helmikuussa SpaceX-avaruusyhtiön ja sähköautovalmistaja Teslan johtaja Elon Musk lähetti punaisen Tesla Roadster -avoauton Falcon Heavy -raketin testilennon yhteydessä avaruuteen. Valtioneuvosto huomasi tempauksen suuren maailmanlaajuisen medianäkyvyyden, ja pääministeri Juha Sipilä halusi oitis tarttua mahdollisuuteen.
Sipilä muistetaan nuoruudestaan kempeleläisenä ideanikkarina, joka rakensi Chevrolet El Caminosta v/m 1987 puukaasulla käyvän ”El Kaminan”. Häkäpönttöauton sijaan pääministerillä ja diplomi-insinöörillä on nyt nykyaikaisempi ehdokas avaruuteen lähetettäväksi autoksi.
– Sopivin käyntikortti Suomelle olisi Uudessakaupungissa valmistettava Mercedes-AMG:n GLC AMG 43 4Matic. Katumaasturista tehdään avomalli, jolloin kuljettajana toimiva henkilö näkyy avaruudesta lähetettävissä satelliittikuvissa paremmin, Sipilä visioi ja näyttää toimittajille piirtämänsä kaavion suomalaisraketin lentoradasta.
Kuljettajan henkilöstä on uumoiltu järjestettävän kilpailu, jossa sisunautille maksettava palkkio olisi 59 999 euroa, jolloin hankalista hankintalaeista tai kilpailutuksista ei tarvitsisi välittää.
Asiaa on jo käsitelty valtioneuvoston istunnossa ja työ- ja elinkeinoministeriön lisäksi myös liikenne- ja viestintäministeriöllä oli ideoita hankkeen toteuttamiseen. Auton sadantuhannen euron hintakaan ei muodostu esteeksi, sillä hallituksen toteuttamilla leikkauksilla on jo säästetty miljoonia.
– Annella oli ennakkoluulottomia ajatuksia jotka täytyy toteuttaa nyt, sillä maamme avaruusvaje on huolestuttavalla tasolla. Meidän täytyy ottaa todellinen avaruusloikka, jotta maamme kilpailukyky pysyy hyväksyttävällä tasolla, Sipilä vakuuttaa.
Pääministeri viittaa asiassa liikenneministeri Anne Berneriin, joka onkin jo ehtinyt huhtikuun ensimmäisenä päivänä asettaa oman työryhmänsä pohtimaan avaruuskaarta sekä Suomen yllä olevan avaruuden että avaruusmatkailun yhtiöittämistä.
Tukea suunnitelmilleen ministeri on saanut myös Mauri Pekkarisen yritystukia leikkaavalta työryhmältä. Samalla tutkitaan tuulivoiman mahdollisuutta avaruuden energialähteenä hallituksen myöntämällä kolmen miljoonan euron kannustinrahalla.
- EDIT 1.4. klo 21.15: Artikkeli oli Päivän Lehden aprillipila vuonna 2018
Kommentoi Facebookissa