MUSIIKKI Jokin aika sitten Päivän Lehti kertoi artikkelissaan Nämä radiokanavat soittavat samaa levyä ärsyttävyyteen asti otsikon mukaisesti siitä, mitä yhtä ja samaa kappaletta eri radioasemat renkuttivat toinen toisensa perään. Nyt vuoden vaihtuessa onkin sitten aika julistaa juhlallisesti voittaja.
Teosto tulee kertomaan myöhemmin, mitä kappaleita soitettiin eniten kaupallisissa radioissa, Ylen radiokanavilla ja elävänä musiikkina. Tuo listaus perustuu raportoituihin tekijänoikeuskorvauksiin.
Teoston tilastot eivät kerro mikä kanava soittaa tiettyä kappaletta ja kuinka monta kertaa. Tiedot löytyvät reaaliaikaisesti Biisit.info -sivustosta, suomalaisesta radiossa soitettavien kappaleiden seurantapalvelusta.
Sivusto listaa suomalaisten radioasemien soittamat kappaleet, arkistoi tiedot ja muodostaa kerättyjen tietojen pohjalta tilastot. Sivustolla on 23 radioaseman tiedot, joten aivan kaikki paikallisradiot eivät kuulu listauksen piiriin.
Ketkä ovat jakamassa kakkua?
Radioiden soittolistoille pääseminen tuo kunniaa ja se vauhdittaa äänite- sekä keikkamyyntiä. Siksi monet sinne haluavatkin, eivätkä vähiten levy-yhtiöt. Soittolistojen suhmuroinnista kertoi puolestaan artikkeli Näin se on – rahalla pääsee radioiden soittolistoille. Kappaleen soitosta voikin saada siihen uhratut rahat takaisin.
Yhden kappaleen yhden radiosoiton Teosto-korvauksista usein levy-yhtiön konserniin kuuluvan kustantajan saama perusosuus tekijänoikeuksista on kolmannes, sanoittaja, säveltäjä ja sovittaja jakavat loput. Kappaleen esittämisestä maksettavasta Gramex-korvauksesta tuottajana toiminut levy-yhtiö saa puolestaan puolet, toisen puolison jakavat solisti ja muusikot.

Minkä suuruisia korvaukset sitten ovat? Anssi Kela on avoimesti avannut muutaman vuoden takaisen hittinsä Levoton tyttö -tulonmuodostuksen. Levoton tyttö on Anssi Kelan säveltämä, sanoittama ja soittama, joten hän saa suuremman osuuden kuin esimerkiksi pelkkä solisti.
Anssi uumoilee omaavansa myös normaalia paremman sopimuksen levyn tuottaneen Live Nationin kanssa, joten summat ovat muilta osin suuntaa antavia.
Näin musiikista maksetaan
Levotonta tyttöä oli kuunneltu pääosin Spotifyssa 1,3 miljoonaa kertaa, josta Kelalle korvattiin vaatimattoman tuntuiset 3 098 euroa, tekijänoikeuskorvauksia tilitettiin 1 302 euroa.
Vuonna 2013 kappaletta soitettiin 5 530 kertaa kaupallisissa radioissa ja 659 kertaa Yleisradiossa. Tästä Anssille tuloutettiin Teosto-korvauksia 37 769 euroa ja Gramex-korvauksia 20 944 euroa. Televisioesiintymisistä kertyi vielä 8 071 euroa ja ulkomaisista tilityksistä 2 893 euroa, jokaisen keikan ohjelmistoon kuuluvan kappaleen elävän musiikin tekijänoikeuksista kertyi vuodelta lisäksi 686 euroa. Kaikkiaan summa on siis noin 75 000 euroa.
Anssi laski ystävällisesti yhden kappaleen yhdestä soitosta saadut maksut. Pienempi paikallisradio maksaa yhdestä soitosta noin 40 centtiä, Yleisradio radiosoitostaan noin 20 euroa. Päiväsoitosta tienaa myös paremmin kuin yöllä soivasta kappaleesta.
Verkostoitumalla voittoon
Ja sitten vuoden voittaja. Warner Music Finland omaa hyvät suhteet radioasemien musiikkipäälliköihin, tai artistimme on myös verkostoitunut onnistuneesti. Kyseinen kappale oli nimittäin ilmestyessään vasta singlelistan nelostilalla, eikä kerännyt aivan ylitsevuotavan kiittävää kritiikkiäkään.

Paula Vesalan Tequila on kuitenkin kerännyt yli 5 000 radiosoittoa, kappale on hänen oma sävellyksensä ja sanoituksensa. Kun soittomääräkin on lähellä Anssi Kelan tasoa, tuo vain tämän yhden kappaleen saaminen vakiosoittoon radioiden levyrotaatioon Paula Vesalalle lähelle saman summan eli 75 000 euroa vuodessa.
Toiseksi soitetuin artisti on norjalainen tuottaja Alan Walker instrumentaalikappaleella Faded. Tämä electro house -genren kappaleen voimasoitto on myös siitä erikoinen, että se on itse asiassa uusi versio vuoden 2014 kappaleesta Fade, variaatiokin on jo vuoden 2015 lopulta.
Kolmantena soittolistalla on kanadalainen teinipoppari Shawn Mendes ja kappale Treat you better. Ei kuulkaa haitari soi enää Suomen suvessa. Räppäritkin heittävät riiminsä ennen kuin Juha Tapio ehtii kaivaa kitaransa esille.
Toinen asia on sitten se, miksi tänä valinnanvapauden aikakautena radioissa luullaan kuulijoiden haluavan kuunnella jonkun muun kokoamaa listaa. Jossa kaiken lisäksi yksi kappale soi aivan liian monta kertaa – ja aivan liian usein.
Kommentoi Facebookissa